Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

Hälsofördelar med att jogga

av | apr 28, 2015 | Blogg, Fysisk hälsa, Träning & Fysisk aktivitet | 2 Kommentarer

– I samarbete med Footway – Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Footway.se – 

Att ha som vana att jogga är inte bara ett sätt att hålla sig i form, utan en livsstil. Har man väl börjat, så kommer man garanterat inte vilja sluta. Att jogga kommer även med en lång rad hälsofördelar som stärker din hälsa både fysiskt och psykiskt.

Hälsofördelar med att jogga

Att välja rätt löparskor är A och O för hela joggingupplevelsen. Beroende på vilket underlag och hur du springer så bör du välja skor efter det för att få det mesta och bästa ut av din träning. Löpning bidrar med en lång rad hälsofördelar. Det gör dig starkare, gladare, piggare och friskare – en motionsform som stärker både din fysiska- och psykiska hälsa. Faktum är att löpning ger dig hälsofördelar som visar sig både idag och senare i livet. Här följer några exempel.

Förbättrar hjärnförmågan och stärker minnet

När du joggar så ökar blodcirkulationen och syresättningen till hjärnan, vilket hjälper den att fungera bättre. Det i sin tur optimerar hjärnans kognitiva förmåga – minnet, koncentrationsförmågan, beslutsförmågan och reaktionsförmågan. Dessutom kan löpträning hjälpa personer med inlärningssvårigheter och problem med logiskt tänkande.

I en studie vid University of Illinois i USA testades en grupp i åldrarna 18–24 år. Man fann att de klarade av mentala uppgifter mycket bättre efter att de hade sprungit på ett löpband i 30 minuter. Enligt en rapport som blev publicerad i Journal of Neurosurgery and Psychiatry minskar det även risken för demens senare i livet med hela 60 procent.

Även om du inte är en van löpare sedan ung ålder, så är det aldrig försent att börja. En studie som blev publicerad i tidskriften American Journal of Health Promotion fann att äldre personer som utförde högintensiv träning som till exempel löpning, hade 21 procents mindre risk att drabbas av demens.

Förebygger benskörhet

Det är sedan länge känt att löpning stärker skelettet då löpträning kan öka bentätheten mer än motståndsträning. I en studie som utfördes vid University of ­Missouri jämfördes cyklisters och löpares bentäthet, vilket återigen bekräftar fördelarna av löpning. Endast 19 procent av löparna hade låg densitet i ryggrad och höftben, jämfört med 63 procent av cyklisterna.

Stärker hjärtat

Hjärtat mår mycket bra utav löpning eftersom det stärker hjärtmuskelaturen. Enligt Amer­ican Heart Association har löpare större chans att slippa högt kolesterol, högt blodtryck och hjärtinfarkt.

Joggare lever längre

Enligt en studie utförd av Copenhagen City Heart Study lever joggare längre och mår bättre när de blir äldre. Forskarna kunde konstatera att jogga 1–2,5 timmar i veckan förlänger livet i genomsnitt med 5,6 år för kvinnor och 6,2 år för män. Forskning som gjordes under 21 års tid vid Stanford University i USA visade stora fördelar med löpträning. Man såg att vana löpare är aktiva högre upp i åldern, lider av färre skador och har en halverad risk för att dö i förtid. Faktum är att skillnaden i hälsotillstånd mellan löpare och ickelöpare ökade ju äldre de blev.

 

Relaterade inlägg:

 

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

2 Kommentarer

  1. Marlene

    Det är helt underbart att ta sig ut i skogen och springa! Och alla hälsofördelar ger det ett extra plus 🙂

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Visst är det! 🙂 Jag kommer själv aldrig sluta. 🙂

Lämna ett svar till Marlene Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Annons

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close