Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore.com –

Mättande och riktigt goda matmuffins med fetaost och spenat. Avnjut som mellanmål, till frukost eller som huvudmål tillsammans med en värmande soppa eller en krispig sallad. Dessa matmuffins är glutenfria och fetaosten går att utesluta för den som vill äta laktosfritt. Low-carb och passar utmärkt för LCHF-kost.

Glutenfria matmuffins med spenat och feta

Ingredienser (cirka 10 st):

Så här gör du:

  1. Sätt ugnen på 175 °C.
  2. Mät upp den växtbaserade mjölken i skål, tillsätt fiberhusken och låt svälla.
  3. Finhacka rödlöken och fräs på medelvärme i en stekpanna tillsammans med lite kokosolja tills den blivit mjuk och genomskinlig.
  4. Grovhacka spenaten. Det räcker med ett par tag med kniven.
  5. Smält kokosoljan om den inte redan är flytande (den blir flytande vid 25 °C).
  6. Vispa äggen poröst.
  7. Tillsätt kokosmjöl, bakpulver, timjan och havssalt till mjölken/fiberhusken och rör om ordentligt. Tillsätt de vispade äggen, kokosoljan, rödlöken, spenaten och smula till sist ner fetaosten.
  8. Fördela smeten i 10 muffinsformar som du placerar i en muffinsplåt.
  9. Grädda i mitten av ugnen i cirka 30 minuter.

 

Fler recept hittar du här

 

Relaterade inlägg:

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

4 Kommentarer

  1. Fröken F

    Det här måste jag testa låter ju riktigt gott 🙂 Tack för inspiration!

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Glad att du blev inspirerad. 🙂

  2. Mia

    Provade att göra dessa och de blir riktigt bra. Tack för tipset!

    Svara

Lämna ett svar till Fröken F Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Annonser

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close