Passion för hälsa header

 

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Inspirationsbrev!

Få inspiration & hälsotips direkt i mailen!

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

Produkttips!

 Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Guide: Så väljer du rätt tillskott av magnesium

av | sep 11, 2017 | Blogg, Energibrist, Hälsa, Kosttillskott, Muskler – Skelett – Leder, Psykisk hälsa, Stress | 10 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost –

När det kommer till att välja rätt tillskott av magnesium så kan det vara minst sagt förvirrande. Det finns en mängd olika beredningsformer och skillnaden mellan biotillgängligheten hos de olika alternativen kan vara stor. Det gör valet av magnesium otroligt viktigt. Här följer därför en guide mellan magnesiumtillskott, och vid vilka tillfällen vissa former kan vara ett bättre val än andra.

Guide: Så väljer du rätt tillskott av magnesium

Bra former av magnesium:

Magnesiumglycinat och Magnesiumbisglycinat

Magnesiumglycinat är en chelaterad form av magnesium som är bundet till aminosyran glycin. Det är en form av magnesium som har mycket bra biotillgänglighet och som lätt kan tas upp av kroppen. Den är snäll mot magen och har inte har någon laxerande effekt, som andra former kan ha. För känsliga magar kan magnesiumglycinat därför vara ett utmärkt val. Det anses vara ett av de säkraste alternativen för att korrigera en långsiktig brist. Magnesiumglycinat kan vara extra bra vid kramp då den lätt når ut till muskelcellerna. Denna typ av magnesium rekommenderas ofta vid kronisk trötthet samt vid fibromyalgi. Främjar lugn och god sömn. Numera används oftast formen magnesiumbisglycinat som har ett mycket bra upptag.

Magnesiummalat

Magnesiummalat är en organisk form av magnesium, ett magnesiumsalt av äppelsyra. Det är ett mycket bra val för personer som lider av kronisk trötthet och utmattning, eftersom äppelsyra finns naturligt i de flesta av kroppens celler. Äppelsyra är en viktig komponent i enzymer som spelar en nyckelroll i ATP-syntes och energiproduktion. En fördelaktig form av magnesium vid träning, då den har fördelar vid energiproduktion. Kan även vara ett bra val vid fibromyalgi. Hög biotillgänglighet och generellt ett bra tillskott av magnesium.

Magnesiumcitrat

Magnesiumcitrat är en organisk form av magnesium och har mycket bra biotillgänglighet. Det har via studier visat sig vara den form som absorberas lättast. Vid t.ex migrän och sömnproblem är magnesiumcitrat ofta en av de former av magnesium som rekommenderas i första hand. När det kommer till magnesiumcitrat finns det dock några saker att tänka på. Magnesiumcitrat är framställt av citronsyra vilket gör det till milt laxerande och för känsliga magar kan den effekten bli större. Inom sjukvården används det som laxermedel i större doser för att tömma tarmen innan operation. Det kan vara ett bra hjälpmedel vid förstoppning och ett utmärkt val för individer med rektal eller tjocktarmproblem, men olämpligt för personer med lösa tarmrörelser. Det är även olämpligt för dom som är känsliga mot citronsyra eller som vill undvika det. Magnesiumcitrat kan för vissa verka uppiggande så detta är ett sämre val för de som tar magnesium på kvällen för bättre sömn. Bra val att ta på morgonen om man vill ha en uppiggande effekt.

Magnesiumtaurat

Magnesiumtaurat är magnesium + taurin och anses vara det bästa valet av magnesiumtillskott (tillsammans med omega 3) för personer med kardiovaskulära problem. Detta på grund av att det är känt att förhindra arytmier och skydda hjärtat mot skador som orsakas av hjärtattacker. Magnesiumtaurat absorberas lätt (magnesium och taurin stabiliserar cellmembran tillsammans) och innehåller inga laxerande egenskaper. Det ska vara en form av magnesium med bra biotillgänglighet.

Magnesiumlaktat

Magnesiumlaktat är magnesiumsalt av mjölksyra som är en organisk form av magnesium. Magnesiumlaktat innehåller endast 12 procent magnesium, men har bra absorption. Det gör att magnesiumlaktat räknas till en bra form eftersom kroppen lätt kan ta upp det.

Magnesiumtreonat

Magnesiumtreonat är en nyare och framväxande typ av magnesiumtillskott som förefaller lovande. En typ av magnesium som verkar ha en överlägsen biotillgänglighet. Främst på grund av dess förmåga att tränga in i mitokondriska membranet. Används i synnerhet för att optimera koncentrationen av magnesium i hjärnan.

Magnesium EAP2

Magnesium EAP2 är ett organiskt magnesiumtillskott som räknas som en bra källa till högt biotillgängligt magnesium.

Magnesiumsuccinat

Magnesiumsuccinat är ett magnesiumsalt som ska ha bra biotillgänglighet. Bra form av magnesium för avslappning och god sömn.

Bra former av magnesium utvärtes:

Magnesiumsulfat

Magnesiumsulfat, går även under namnen epsomsalt och bittersalt. Att ta ett bad med epsomsalt kan göra underverk för en trött och värkande kropp, och när man behöver känna avslappning och lugn. Epsomsalt kan vara väldigt effektivt för att dra ut syror och vätskeansamlingar ur underhuden, vilket gör det väldigt fördelaktigt vid ödem, muskel- och ledvärk. Det kan även hjälpa trycket och svullnaden vid blåmärken, stukningar och irriterad vävnad. Att inta epsomsalt oralt kan vara ett bra hjälpmedel vid förstoppning eftersom det verkar laxerande. Som ett dagligt kosttillskott är dock något av ovannämnda formerna bättre.

Magnesiumklorid

Magnesiumklorid finns i havsvatten och det är den typ av magnesium som används i magnesiumspray och krämer som man använder lokalt på huden. Finns även som saltflingor. Kan vara väldigt effektivt vid kramper, muskel- och ledvärk. Kan även fungera mycket bra vid hudsjukdomar som psoriasis. På grund av magnesiumpartiklarnas minimala storlek absorberas de snabbt av kroppen och återställer magnesiumnivåerna effektivt. Bra form av magnesium för utvärtes bruk.

Omdiskuterade former av magnesium:

Magnesiumkarbonat

Magnesiumkarbonat är en icke-organisk form som innehåller ca 45 procent magnesium. Magnesiumkarbonat har antacida egenskaper, vilket betyder att det neutraliserar magsyra. Magnesiumkarbonat kan därför hjälpa vid sura uppstötningar och reflux. När magnesiumklorid blandar sig med saltsyran i magen bildar det magnesiumklorid, så personer som har mycket saltsyra i magsäcken kan till viss del tillgodogöra sig magnesiumet, men det blir långt ifrån lika biotillgängligt som andra formerna av magnesium. Problemet är också att de flesta som har brist på mineraler även har brist på saltsyra och därför inte tar upp dessa hårt bundna magnesiumföreningar effektivt.

Magnesiumoxid

Magnesiumoxid är en icke-chelaterad typ av magnesium, bunden till en organisk syra eller en fettsyra. Magnesiumoxid är en vanligt förekommande form av magnesium i kosttillskott. Det är även en form av magnesium som varit väldigt omdiskuterad huruvida den kan tas upp av kroppen effektivt eller inte. Många studier tyder på att den har sämre absorptionshastighet. Samtidigt har andra studier visat motsatsen. Det är därför osäkert vad som faktiskt gäller för magnesiumoxid.

Sämre former av magnesium:

Magnesiumaspartat

Magnesiumaspratat är magnesium bundet till aminosyran asparinsyra. Denna formen av magnesium har bra biotillgänglihet, men asparaginsyra som även är en komponent i det artificiella sötningsmedlet aspartam, blir neurotiskt när det inte är bundet till andra aminosyror.

Magnesiumglutamat

Magnesiumglutamat är magnesium bundet till aminosyran glutaminsyra. Det blir liksom asparginsyra neurotiskt när det inte är bundet till andra aminosyror.

Magnesiumglukonat

Magnesiumglukonat har många försiktighetsåtgärder och biverkningar relaterat till allergier.

Magnesiumpalminat

Ska vara en sämre form av magnesium som kosttillskott.

Magnesiumhydroxid

Magnesiumhydroxid är ett salt av magnesium. Anses ha väldigt dålig biotillgänglighet, vilket gör det till ett dåligt val av magnesium.

 

Exempel på bra kosttillskott av magnesium:

Fler kosttillskott av magnesium hittar du här

 

 

Källor och Referenser:

(1) Natural News – The best and worst forms of magnesium to take as a supplement – http://www.naturalnews.com/046401_magnesium_dietary_supplements_nutrient_absorption.html

(2) Peter Wilhelmsson,Näringsmedicinska uppslagsboken Örtagårdens bokförlag,ISBN: 91-631-7910-5. sidor: 402-413

(3) Mg citrate found more bioavailable than other Mg preparations in a randomised, double-blind study. – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=Walker+AF1%2C+Magnes+Res.+2003+Sep%3B16(3)%3A183-91

(4) Magnesium supplements – different types and different benefits: https://www.organicnewsroom.com/magnesium-supplements/

 

Relaterade inlägg:

 

10 Kommentarer

  1. Laila

    Tack! Superbra info.

    Svara
  2. Mia

    Tack för en bra redogörelse! Kollade min magnesium som jag har och den innehåller bra former. Tycker även att den fungerar fantastiskt bra 🙂

    Svara
  3. Ida

    Är på jakt efter ett bra magnesiumtauratstillskott till min mamma. Känner du till något bra märke?
    Tack för ett jättebra inlägg!

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Längst ner i inlägget har jag listat några tillskott av magnesium som kan vara bra alternativ. Om din mamma har en känslig mage ska hon dock inte ta magnesiumcitrat utan gå för ett av de två första – Holistic eller Alpha Plus.

      Svara
      • Anna

        Men dessa innehåller väl inte magnesiumtaurat? Jag skulle också vilja testa just den sorten, vet du vart man kan hitta? Verkar svårt.

        Tack för intressant inlägg!

        //Anna

        Svara
        • Mikaela Bjerring

          Ja, det är inte så många magnesiumtillskott tillgängliga med magnesiumtaurat. Märket Puori har ett tillskott med Magnesium, zink och B6 i samma tillskott som innehåller magnesiumtaurat och magnesiumglukonat. Produkten heter Puori M3. Du hittar den på Svensk hälsokost här: https://www.svenskhalsokost.se/puori-mineral-m3?da=14-23

          Svara
  4. Katia

    Hej! Tack för en bra redogörelse,. Jag undrar om det går att bli beroende av magnesium? Dvs att ta tillskott så länge att kroppen vänjer sig vid mängden och när jag slutar med tillskott reagerar kroppen negativt på det? Mvh Katia

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Nej, Katia man kan inte bli “beroende” av magnesium.
      Magnesium är ett essentiellt näringsämne som vi måste tillföra kroppen eftersom kroppen inte kan tillverka mineralen själv. Det behövs för en lång rad kroppsfunktioner och brist på magnesium kan därmed ge negativa effekter för hälsan.

      Svara

Lämna ett svar till Katia Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close