Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

Hälsosammare variant av Peanut butter cups

av | jun 3, 2015 | Blogg, Kost & Näring, Recept - veganska & vegetariska | 5 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore.com – 

Peanut Butter Cups är en amerikansk sötsak bestående av chokladbitar fyllda med jordnötssmör som är otroligt populära. Här följer ett recept på en hälsosammare variant utan dåliga fetter och vitt socker.

Hälsosammare variant av Peanut butter cups

Detta behöver du (ca 10 st):

Så här gör du:

  1. Smält chokladen i ett vattenbad och rör om tills den är helt slät. Ta sedan av chokladen från värmen.
  2. Pensla formarna med den smälta chokladen, ett par mm tjockt i botten och pensla upp cirka 1 1/2 cm upp på kanterna. Se till att du sparar 1/3 del av choklad till locket.
  3. Ställ in chokladformarna i kylskåpet så att de får stelna.
  4. Blanda jordnötssmör, kokosolja, vaniljpulver och ditt val av sötning. Mixa jordnötsfyllningen tills den är slät och krämig.
  5. När chokladen har stelnat i formarna så är det dags att lägga i fyllningen. Lägg en klick i varje form och släta ut den till ett jämt lager.
  6. Häll på choklad på toppen så det täcker fyllningen och är jämn med kanten.
  7. Ställ sedan in dina peanut butter cups i kylskåpet i minst ett par timmar innan de är redo att avnjutas.

 

Relaterade inlägg:

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

5 Kommentarer

  1. Maria A.

    Ohhh, vad gott det ska jag absolut testa att göra 🙂

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Låt mig gärna veta vad du tyckte! 🙂

  2. Sandra

    Det är så gott! Köper ibland, men ska absolut prova denna varianten! Tack för receptet.

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Tycker dom blir väldigt snarlika i smaken. 🙂

Lämna ett svar till Maria A. Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close