Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

Hampaproteinbars med lingonsmak

av | jan 7, 2019 | Hälsa, Kost & Näring, Recept - Vegetariskt & glutenfritt | 12 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore.com –

Riktigt goda hampaproteinbars med smak av lingon som är busenkla att göra. Veganska, glutenfria och med ett lågt kolhydratinnehåll. Perfekta som mellanmål eller som ett extra proteinintag vid träning.

Hampaproteinbars med lingonsmak

Detta behöver du:

Så här gör du:

  1. Börja med att blötlägga cashewnötterna i cirka 3 timmar. Lägga nötterna i en glasburk eller skål. Häll på med vatten så att de täcks helt och tillsätt lite havssalt. Låt dom sedan stå i rumstemperatur för att aktiveras. När nötterna stått sin tid så sköljer du av dom noga under rinnande vatten.
  2. Mixa nötterna med hjälp av en matberedare eller stavmixer tills dom är finhackade.
  3. Lägg över dom mixade nötterna i en skål och tillsätt alla torra ingredienser: mandelmjöl, hampafrön, kokosflingor, hampaprotein, vaniljpulver, lingonpulver och havssalt. Rör om med en sked så att allt blandas väl.
  4. Tillsätt kokosolja, vatten, fibersirap och jobba ihop till en deg.
  5. Lägg degen mellan två bakplåtspapper och kavla ut till lagom tjocklek enligt dina egna preferenser.
  6. Lägg in den utkavlade degen i kylskåpet någon timme så att den får sätta sig.
  7. Skär bars i önskad storlek. Dom håller sig bra i kylskåpet i minst 5 dagar och går även bra att frysa.

Kort om hampaprotein

Hampaprotein är ett vegetabiliskt och lättsmält proteinpulver som tillverkas av hampafrön. Det räknas som ett fullvärdigt protein eftersom det innehåller samtliga essentiella aminosyror i en bra balans. Proteininnehållet ligger runt 50 procent, men kan variera något mellan olika märken. Hampaprotein innehåller även en betydande mängd vitaminer, mineraler och har en optimal balans mellan de essentiella fettsyrorna omega-6 och omega-3.

Smaken är mild och lite nötaktig, vilket gör den lätt att kombinera med andra smaker. Perfekt för såväl smoothies som bakning och matlagning när du vill öka proteinintaget. Mer om hampaprotein kan du läsa i inlägget Fördelarna med hampaprotein.

 

Relaterade inlägg:

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

12 Kommentarer

  1. Jenny Pettersson

    Ser både gott och hälsosamt ut!

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Ja både mycket goda och hälsosamma. 🙂

  2. Annbella

    Så gott! Det blir helgens fix. 🙂

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Låt mig gärna veta vad du tyckte.

  3. Christina

    Mums! Dessa ska jag prova att göra!

    Svara
  4. Maja

    Tack för receptet! Gjorde dom i helgen och blev riktigt bra. 🙂

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Varsågod och vad roligt att höra! 🙂

  5. Kalle

    Dom ska jag testa att göra.

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Vad trevligt Kalle. 🙂 Hoppas det smakar!

  6. Laila

    Jättegoda!

    Svara

Lämna ett svar till Maja Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Annons

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close