Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost –

Ett gammalt kinesiskt talesätt lyder ”Äter man en bit ingefära varje dag får apotekaren dö av hunger”, och sådana bevingade ord uppstår inte utan anledning. En traditionell huskur i förkylningstiderna och för att göra magen glad är att börja dagen med en stärkande ingefärashot.

Ingredienser för ingefärashot (ca 1 liter):

  • 9 dl vatten
  • 200 g färsk ekologisk ingefära
  • Saften av 2 ekologiska citroner
  • 1/2 dl manukahonung

Gör så här:

  1. Skala ingefäran, skär den i bitar och lägg den i en mixer. Tillsätt vattnet och mixa ordentligt.
  2. Låt ingefäravattnet sedan stå och dra i ett par timmar.
  3. Ta en skål och sila av ingefäravattnet ner i skålen. Pressa ut den sista vätskan med hjälp av en sked.
  4. Tillsätt citronsaften och honungen och blanda om väl.
  5. Häll upp i en rengjord flaska och förvara i kylskåpet.
  6. Skaka om flaskan och ta en shot varje morgon 15 minuter innan frukost. Detta receptet räcker till 2 personer i cirka 10 dagar.

Ingefärashot som traditionell huskur

Ingefära har använts som en uppskattad krydda och läkeört inom folkmedicin i årtusenden. Det är främst två ämnen i ingefära, gingerol och shogaol som intresserat forskare i modern tid. Det är även dessa ämnen som ger ingefäran sin starka och mycket distinkta smak. Genom moderna studier har man sett att ingefäran äger antiinflammatoriska och antibakteriella egenskaper, och att den kan bidra till magens välmående (1) (2) (3) (4). Ingefära tillhör också de livsmedel som ligger i topplistan för högst mängd antioxidanter per gram.

En ingafärashot ger dig även fördelarna av honungens och citronens hälsosamma egenskaper. Mer om vad som gör manukahonung så speciell kan du läsa om i ett föregående inlägg “Manukahonungens egenskaper vid förkylning“.

 

Källor och Referenser:

 (1) Grzanna R, Lindmark L, Frondoza CG. Ginger – an herbal medicinal product with broad anti-inflammatory actions. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16117603

 (2) Mansour MS, Ni YM, Roberts AL, Kelleman M, Roychoudhury A, St-Onge MP. Ginger consumption enhances the thermic effect of food and promotes feelings of satiety without affecting metabolic and hormonal parameters in overweight men: a pilot study. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22538118

 (3) Chang JS, Wang KC, Yeh CF, Shieh DE, Chiang LC. Fresh ginger (Zingiber officinale) has anti-viral activity against human respiratory syncytial virus in human respiratory tract cell lines.

(4) Ingefära stödjer ett normalt fungeran de immunsystem: Tripathi et al., Ginger extract inhibits LPS induced macrophage activation and function. BMC Complementary and Alternative Medicine 2008, 3:1 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23123794

 

Relaterade inlägg:

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

8 Kommentarer

  1. Carl F

    Ska köra med detta i vinter så får man hoppas att man håller sig frisk. Det ska ju vara bra för magen också.

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Ja, magen kommer säkert tacka dig 🙂

  2. Carina

    Tack för tipset/påminnelsen. Ska börja i förebyggande syfte så kanske man slipper bli sjuk i vinter. 🙂

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Det bästa är att stärka kroppen i förebyggande syfte. 🙂

  3. Mia

    Bästa huskuren! Kör med den varje vinter 🙂

    Svara
  4. Ingela

    Det har jag gjort i flera år. Fungerar riktigt bra!

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Ja, visst är det en fantastisk huskur!

Lämna ett svar till Carina Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Annonser

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close