Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

Jordnötsbollar med crunch (Vegan)

av | sep 1, 2021 | Blogg, Kost & Näring, Recept - veganska & vegetariska | 12 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore.com –

Gillar du jordnötssmör och choklad så kommer du att älska detta recept för crunchiga jordnötsbollar. Veganska, glutenfria och utan vitt socker.

Jordnötsbollar med crunch (vegan

Detta behöver du:

Utrekrams crunchy jordnötssmör som jag använt mig av här, har lite tillsatt himalayasalt som ger en mild sälta. Skulle du använda ett annat jordnötssmör utan salt, så kan jag rekommendera att du tillsätter en nypa eller två av ett fint havssalt eller himalayasalt. Det ger den där goda balansen mellan salt och söt som gör en stor skillnad för smakupplevelsen.

Så här gör du:

  1. Mixa dadlar, mandelmjöl, kakao, riven kokos och vaniljpulver med hjälp av en matberedare eller hackare tills dadlarna blivit riktigt finfördelade.
  2. Tillsätt vattnen och kokosolja och mixa igen tills du fått en slät deg. Börja med 1 msk av varje och se hur konsistensen känns och tillsätt lite mer om degen känns för torr.
  3. Tillsätt jordnötssmöret och rör om ordentligt. Här vill du blanda, inte mixa för att ha kvar crunchen.
  4. Gör bollar av degen i önskad storlek och rulla i hackade jordnötter.
  5. Förvara bollarna i kylen. De går även utmärkt att frysa.

Skillnaden mellan raw kakao och bearbetad kakao

Skillnaden mellan raw kakao (rå) och bearbetad kakao är stor. Både när det gäller kvalité och näringsinnehåll. I raw kakao är näringen bevarad eftersom den inte upphettats över 42 grader. Bearbetad kakao har till motsats upphettats flera gånger, vilket gör att mycket av den värdefulla näringen förstörts. Den bearbetade kakaon har även gått igenom flera kemiska processer för att avlägsna bitterämnen så att smaken ska bli mjukare och mindre bitter. Faktum är att dessa bitterämnen är hälsosamma växtnäringsämnen. 

Raw kakao innehåller över 300 näringsämnen och är rik på antioxidanter. Den innehåller bland annat en betydande mängd mineraler och inte minst är det en mycket bra källa till magnesium. Om du vill dra nytta av allt det hälsosamma som kakaon har att erbjuda, så är det alltså den råa varianten som du vill ha. Det brukar framgå tydligt på förpackningen om kakaon är raw. Väljer du dessutom ekologisk så slipper du få i dig bekämpningsmedel.

 

Relaterade inlägg:

 

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

12 Kommentarer

  1. Yvette

    Så galet gott det låter! Tack för allt bra du delar med dig.

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Tack för dom fina orden. 🙂

  2. Anja W

    Yummi! Dom måste jag göra. 🙂

    Svara
  3. Loren

    Wow måste testas! 🙂

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Så roligt! 🙂 Dom blir supergoda.

  4. Katta

    Gud så gott! 🙂 Har precis börjat följa dig på Instagram och därigenom hittade jag din fantastiska blogg. <3

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Tack! 🙂 Så roligt att du följer mig på Insta och att du hittade hit.

  5. Emma

    Gjorde dessa i helgen och alla i familjen älskade dom. Stort tack för receptet.

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Så roligt att dom blev så uppskattade. 🙂

  6. Amelia

    Så gott! Verkligen den bästa kombinationen. <3 Måste testa att göra dom 🙂

    Svara

Lämna ett svar till Loren Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Annons

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close