Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

Kikärtspannkaka (Socca / Farinata)

av | maj 5, 2021 | Blogg, Kost & Näring, Recept - veganska & vegetariska | 10 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore.com –

Kikärtspannkaka som i Frankrike kallas Socca och i Italien Farinata är en pannkaka gjord på kikärtsmjöl. Matig, proteinrik och dessutom väldigt enkel att göra. Den är fri från gluten, mjölk och ägg, vilket även betyder att den är vegansk.

Recept Kikärtspannkaka (Socca / Farinata)

Kikärtspannkaka som maträtt

Kikärtspannkaka är en traditionell maträtt i södra Frankrike och vissa regioner i Italien. I Nice serveras den främst som gatumat, ofta med enbart lite svartpeppar och havssalt. Den är även populär att avnjutas med en rad olika smaksättningar och toppings. Den kan göras som tunnare eller tjockare pannkaka och som bröd som antingen tillagas i ugn eller stekpanna. Grundreceptet är detsamma.

För inte så länge sedan la jag upp ett inlägg om hur man gör socca som bröd i gjutjärnspanna i ugnen. Här har jag gjort tunnare pannkakor i stekpanna. Traditionellt använder man sig av olivolja i kikärtssmeten, men jag har bytt ut mot smakneutral kokosolja eftersom den tål värme bättre utan att bilda transfetter.

Grundrecept för kikärtspannkaka (cirka 4 st):

Så här gör du:

  1. Förbered kikärtssmeten. Blanda ihop kikärtsmjöl, bakpulver och salt i en skål. Ta en ny skål och mät upp vatten och olja. Sikta ner de torra ingredienserna i vätskan lite i taget medan du vispar för att få en slät och klumpfri smet.
  2. Låt smeten sedan stå och vila i minst 30 minuter. Kikärtsmjöl behöver tid på sig för att dra åt sig vätska. Smet med kikärtsmjöl ska därför alltid stå till sig ett tag innan gräddning för att det ska bli bra.
  3. Stek pannkakorna på medelvärme i lite kokosolja tills gyllenbruna på båda sidor.
  4. Toppa dina pannkakor med vad du behagar. Jättegoda med till exempel en fräsch sallad, eller rostade grönsaker.

 

Relaterade inlägg:

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

10 Kommentarer

  1. Emma B

    Åh vad gott!

    Svara
  2. Laila

    Älskar Socca! Så gott! Det var ett tag sedan jag åt det så tack för påminnelsen.

    Svara
  3. Milla

    Wow! Så gott det ser ut. Det ska jag definitivt prova. <3

    Svara
  4. Eva

    Mums! Tack för tipset.

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Trevligt att du uppskatta inlägget. 🙂

  5. A.K

    Ser ju riktigt gott ut. Tack för receptet.

    Svara

Lämna ett svar till Milla Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Annons

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close