Passion för hälsa header

 

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Inspirationsbrev!

Få inspiration & hälsotips direkt i mailen!

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

Produkttips!

 Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Visualisering och meditation är två verktyg som du kan använda dig av för att öka din självmedvetenhet och ta kontroll över ditt sinne. Det kan i vardagen hjälpa dig att bli mer fokuserad och kreativ, få dig att använda energin rätt och på så sätt blir det lättare att uppnål mål och drömmar.

Meditativa visualiseringstekniker

Visualisering innebär att du använder din inlevelseförmåga för att projicera det du vill uppnå. Att ha tilltro till det du bygger upp i ditt inre och yttre – dina mål. Att verkligen tro på dig själv och lägga all fokus, koncentration, viljestyrka och bestämdhet på att nå dit du vill. Att vara tillräckligt smågalen för att inte ta åt dig av allt motstånd och tvivel. Det finns en mängd olika visualiseringstekniker som man kan använda sig av. Här följer exempel på två alternativ.

Visualisering för ökad fokus

Detta är en enkel men effektiv teknik som kan hjälpa dig stärka din visualiseringsförmåga och koncentration. Den hjälper dig helt enkelt att stilla sinnet så att du kan lära dig att fokusera bättre. Övningen går ut på att du fokuserar på en bild som du skapar i ditt huvud. Det ska inte vara något med mycket detaljer, utan en enkel form i en vanlig färg som t.ex en grön triangel.

  1. Börja med att rita formen på ett papper. När det är klart så tittar du på bilden du ritat i ca 1 minut.
  2. Stäng sedan ögonen och se formen framför dig i ditt huvud. Målet är att hålla den där under en hel minut med full fokus. Om dina tankar börjar vandra så försök att stöta bort dom och återuppta din fokus på formen. Om du inte längre kan se bilden i ditt huvud så öppna ögonen och titta åter på din bild under en halv minut och försök igen.
  3. Upprepa övningen regelbundet. Ju oftare du gör övningen, desto bättre kommer du att lyckas.

Visualisering för att uppnå mål

Denna visualiseringsteknik är den mest använda och den visualisering som har gjort tekniken mest känd. Den används ofta inom idrott, affärsutveckling och av kreativa skapare. Många av de mest framgångsrika människor har använts sig av visualisering för att förverkliga sina drömmar och har därav kunnat bli så framgångsrika som de är.
 Om du misstror dig själv så kommer du heller inte nå ditt mål, det säger väl sig själv. Konsten för att lyckas med visualiseringar är att du redan upplever det som du vill ska ske som om det redan skett. Använd alla sinnen för att leva dig in i det du vill uppnå. Lev känslan av att nå ditt mål redan innan du nått hela vägen. Tro på dig själv, lev din dröm och genom rätt strategi så kommer du att lyckas.

  1. Sätt dig eller lägg dig bekvämt. Varva ner och ta din tid att slappna av i hela kroppen.
  2. Slut ögonen.
  3. Ta några djupa, långsamma andetag genom näsan för att rensa tankarna och slappna av.
  4. Föreställ dig nu en tom skärm. Se framför dig det du försöker att uppnå och låt det framträda på skärmen. Gör det så tydligt som möjligt och se din dröm bli verklig. Ta din tid att betrakta det noga från olika perspektiv. Se dig själv i framtiden och håll kvar bilden. Lev dig in i känslan och lägg märke till detaljer. Du har allt! Du har lyckats! Bli kvar i den känslan så fullkomligt som möjligt.

Skriv efteråt ner tankar, iakttagelser och upptäckter om dina behov och önskningar. Lägg märke till hur du känner dig nu efteråt i förhållande till innan övningen. Ta med dig den känslan och lev i den varje dag till du nått ditt mål i verkligheten. Upprepa övningen regelbundet.

 

Relaterade inlägg:

 

4 Kommentarer

  1. Mia

    Jag tar en stund för meditation varje dag. Jag har märkt att det hjälper mig att samla mina tankar så att allt känns mindre stressigt och rörigt i vardagen. För mig är det den bästa antistress-metoden.

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Underbart att du hittat ett sätt som fungerar för dig!

      Svara
  2. Malin

    Har precis hittat hit, vilken supersite med massor av bra hälsorelaterad info, precis i min smak! Har även jag börjat tillämpa mer meditation, mindfulness och lagen om attraktion som påminner mycket om det du beskriver ovan. Kan varmt rekommendera podden : attraktionslagen2punkt0

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Vad trevligt att du hittade hit Malin och vad roligt att du uppskattar min blogg. Tack för tipset av podden. Jag var dock tvungen att ta bort länken i din kommentar till podden eftersom den inte har en säker anslutning (https).

      Svara

Lämna ett svar till Mia Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close