Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore.com –

Här följer ett recept för en hälsosammare variant av chokladbollar, som inte innehåller något vitt socker eller mjölkprodukter. Snabba och enkla att göra och dessutom gudomligt goda!

Nyttigare variant av chokladbollar

Detta behöver du:

Så här gör du:

  1. Kärna ut dadlarna om de inte redan är kärnfria.
  2. Mixa samtliga ingredienser i en matberedare eller en hackare tills du fått en deg som håller ihop bra. Har du ingen matberedare så går det utmärkt att hacka dadlarna till en massa och sedan blanda ihop alla ingredienser i en skål.
  3. Gör runda bollar av degen i önskad storlek.
  4. Rulla bollarna i kokosflingor, kakao eller nötkross. 
  5. Förvara dina chokladbollar i kylen tills de ska ätas. De går även utmärkt att frysa.

Kort om kakao

Det var Carl von Linné som gav kakaoträdet det vetenskapliga namnet Theobroma cacao som ungefär betyder ”gudarnas föda” (theos = gud och broma = föda). Raw kakao är mycket näringsrikt, vilket gjort att den kommit att klassas som en superfood. Den innehåller generöst med antioxidanter som polyfenoler och då främst flavonoider. Den har ett ORAC-värde på runt 90 000, vilket gör att raw kakao hamnar högt upp på listan för mest antioxidantrika livsmedel.

Raw kakao innehåller även en mängd fettsyror, aminosyror, vitaminer och mineraler. Bland mineralerna hittar man zink, järn, fosfor, kalcium och speciellt rik är kakao på kalium och magnesium. Det finns även en betydande mängd vitaminer som  A, C, E, B1, B2, B3 och B5. Bland aminosyrorna finns det speciellt generöst av tryptofan, valin, alanin, arginin, tyrosin och fenylalanin.

Tänk på att det är raw kakao som du vill välja för att dra nytta av all näring som den har att erbjuda. Du kan läsa mer om kakao i ett föregående inlägg Skillnaden mellan raw kakao & raffinerad”.

 

 

Relaterade inlägg:

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

18 Kommentarer

  1. Ezgi

    Vet du hur många kalorier de innehåller per chokladboll eller per 100g? Hur många bollar blir det per recept?

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Jag har tyvärr inte kaloriinnehållet för chokladbollarna. Hur många bollar det blir beror helt och hållet på hur stora eller små man föredrar att göra. Man kan säga att denna mängd är en normalstor sats.

  2. Lina

    Vad rekommenderar du istället för mandelmjöl? Har nötallergi

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Du skulle kunna prova att byta ut mandelmjöl mot hälften havregryn och hälften kokosflingor.

  3. Sarah

    Hur många bollar blir det på ett cirka?

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Det beror helt på hur stora du gör. Skulle säga mängden är en “normalstor” sats.

Lämna ett svar till Ezgi Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Annonser

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close