Passion för hälsa header

 

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Inspirationsbrev!

Få inspiration & hälsotips direkt i mailen!

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

Rabatter & Kampanjer

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Så poppar du quinoa till quinoapuffar

av | nov 6, 2017 | Blogg, Ekologiskt, Glutenfritt, Kost, Livsmedel, Nötter-Frön, Recept, Vegansk / Vegetarisk kost | 14 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore.com – 

Quinoa är små, nyttiga frön som innehåller generöst med näring. Genom att poppa quinoa så får man små quinoapuffar som påminner om rispuffar i konsistensen. Quinoapuffarna kan man sedan använda som topping på salladen, yoghurten, gröten eller som ingrediens i bakverk och desserter.

Så poppar du quinoa till quinoapuffar

Quinoa har ett lågt GI-Värde, en sund fettsyraprofil och ett rikt innehåll av protein och fibrer. Fröna innehåller även generöst med vitaminer, mineraler och spårämnen. Quinoa har en angenäm smak, vilket gör det till ett mycket användbart livsmedel. När det kommer till att poppa quinoa så är det den vita du vill använda.

Så här poppar du quinoapuffar:

  1. Börja med att skölja fröna noga under kallt rinnande vatten. Det gör man för att bli av med bitterämnen (saponiner) som finns i skalet.
  2. Strö ut quinoan på ett bakplåtspapper och låt torka i ugnen på 50 grader tills helt torra.
  3. förvärm en kastrull på medelhög värme. Du kan prova om det är varmt nog genom att ta en droppe vatten och se om det börjar fräsa.
  4. När kastrullen är uppvärmd är det dags att börja poppa quinoan. Man poppar i en torr kastrull, så du tillsätter alltså ingen olja. Arbeta i små satser, ca 2 msk åt gången beroende på hur stor kastrull du har, men ta inte mer än att botten täcks. Sätt på locket och skaka kastrullen fram och tillbaka på plattan. Quinoan kommer att börja poppa nästintill direkt och efter cirka 10 till 20 sekunder är dom färdigpoppade.
  5. Häll över den poppade quinoan i en skål och upprepa processen tills du poppat så mycket som du vill ha.
  6. Quinoapuffarna kan du blanda ner i din granola eller müsli, eller använda som topping på gröten eller yoghurten. Man kan även strö dem över salladen och använda i smoothies. De är även fantastiska för att använda till bakning och desserter. 

 

Återförsäljare av quinoa hittar du här

 

Relaterade inlägg:

14 Kommentarer

  1. Anja

    Ska absolut testa.Tack för tipset! 🙂

    Svara
  2. Laila

    Verkar ju gott, ska provas i helgen.

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Tycker jag att du ska göra. Det går enkelt och snabbt.

      Svara
  3. Anna J

    Provade att poppa quinoa igår, blev superbra! 🙂 Tack för tipset.

    Svara
  4. Elin

    Har testat men lyckad inte. Blir bara bränt. Tycker jag testat och justerat.
    Har ni lock på grytan?

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Ja lock på kastrullen och skaka kastrullen fram och tillbaka på plattan. Prova att sänka värmen något. Kanske din platta är för varm?

      Svara
  5. IdaHallin

    Vad ska man använda för quinoa? Vi har blandad quinoa hemma, vit, röd och svart. Känns inte som att det funkar

    Svara
  6. Sandra

    Jag har provat detta nu både igår och idag. Bräns bara efter typ 2 poppar. Har dragit ner hela vägen till 2an på plattan (av 6 möjliga lägen).. Samma ändå..
    Köpte vit quinoa från saltå kvarn… Går det att poppa de på något annat sätt? ingen av mina affärer här har puffad quinoa..

    Svara
      • Sandra Kennedy

        Jadå, skakar och lock på. Någon puff kan höras men sen luktar det bränt. På 2an på spisen händer inget alls istället.
        Har försökt i flera omgångar nu, omöjligt. Beställde färdigpuffade istället

        Svara

Lämna ett svar till Elin Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close