Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

Studie: Kollagen visar bra effekt vid knäartros

av | mar 30, 2016 | Blogg, Fysisk hälsa | 4 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost – 

Över en halv miljon i Sverige lider idag av artros – ett tillstånd som bryter ner brosket i lederna. Vid en studie på patienter med knäartros kunde man se att kosttillskott av kollagen typ 2 kan ge en mycket bra effekt.

Studie: Kollagen visar bra effekt vid knäartros

Studie: Effekten av kollagen typ 2 vid knäartros

Vid en studie som publicerades i tidningen Nutrition Journal, kunde man se att kollagen typ 2 gav en betydande effekt vid knäartros. Ett flertal tidigare studier har visat liknande resultat, framförallt på ökad rörlighet i lederna, men även för en viss nybildning av broskvävnad. På friska personer har man även noterat en förbättrad ledfunktion. I denna studie ville forskarna utvärdera vilken effekt och tolerans kollagen typ 2 har vid knäartros, jämfört med kombinationen glukosamin/kondroitin och placebo.

I studien (1) ingick 191 patienter med medelsvår till svår knäartros. Deltagarna delades in i tre grupper. En grupp fick tillskott av kollagen typ 2, en annan grupp fick tillskott av glukosamin/ kondroitin och den tredje gruppen fick placebo. Studien pågick under 180 dagar och forskarna kunde därefter redovisa att kollagen typ 2 gav en signifikant bättre effekt på knäartros jämfört med både glukosamin/kondroitin och placebo.

Att kollagen typ 2 både har en broskbildande och broskskyddande effekt ser forskarna som den troliga orsaken. Hypotetiskt skulle det kunna bero på att kollagen typ 2 framkallar aktivitet i cellerna som kallas kondrocyter, som har en unik förmåga att bilda nytt broskmaterial i kroppens leder.

Kollagen typ II som kosttillskott

I kroppen finns flera olika typer av kollagen, varav 5 typer representerar 99 % av alla kollagentyper, alla med olika funktioner i kroppen. Kollagen typ 2 återfinns främst i leder och brosk och är det dominerande proteinet i ledbrosk. Detta gör kollagen typ 2 till ett populärt kosttillskott för just ledhälsan. Bra alternativ av kosttillskott av kollagen för lederna kan vara:

Bättre hälsa Collagen Plus – Innehåller marint kollagen som dessutom är förstärkt med MSM,  hyaluronsyra, nypon, gurkmeja, C-vitamin, bromelain, kondroitin och örten boswellia, som samtliga har betydelse för ledhälsan.

Collagen Plus – Innehåller hydrolyserat kollagen typ 2 från marint ursprung. Produkten är även förstärkt med C-vitamin och naturliga citrusbioflavonoider som bidrar till en normal kollagenbildning.

Great Earth Biocell Collagen II + Hyaluronsyra – Innehåller en kombination av kollagen, kondroitin och hyaluronsyra, vilket alla är ämnen som finns naturligt i leder och brosk.

Genacol Collagen – Genacol är ett kosttillskott med flera typer av kollagen (Bovint) med tillsatt C-vitamin för att stödja kollagenet i hela kroppen.

 

Fler kosttillskott av kollagen hittar du här

 

Källor och Referenser:

(1) Studie – Kollagen var god effekt vid knäartros: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26822714

 

Relaterade inlägg:

 

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

4 Kommentarer

  1. Linda

    Tack för tipset! Delar vidare, vet många som skulle behöva det. 🙂

    Svara
  2. Anja W

    Kollagen är helt fantastiskt! Hade förslitningsskador i knäna och efter några månader med försvann smärta och besvär. Rekommenderar det starkt.

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Underbart att du blev av med dina besvär!

Lämna ett svar till Anja W Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close