Passion för hälsa header

 

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Inspirationsbrev!

Få inspiration & hälsotips direkt i mailen!

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

Rabatter & Kampanjer

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore –

Vitaprana Algae Omega-3 är ett tillskott av de essentiella omega-3 fettsyrorna utvunnet från alger. Algolja är ett bra veganskt alternativ och den enda rika vegetabiliska källan till DHA och EPA. Att välja algolja framför andra källor av omega-3 kommer även med en rad hälso- och miljömässiga fördelar.

Vitaprana Algae Omega-3

Algolja vs fiskolja

Algoljan i Algae omega-3 utvinns från algen Schizochytrium. Här är innehållet av omega-3 mycket likt det som finns i fisk, eftersom fiskens rika innehåll av omega-3 kommer från att dom äter alger. Genom algolja går man alltså direkt till källan av fettsyrorna istället för att gå omvägen genom fisken. Algolja har liksom fiskolja ett högt innehåll av DHA och EPA, vilket är de omega-3-fettsyror som har flest positiva hälsoegenskaper.

En stor nackdelen med fiskolja är att det tar så mycket som 600 sardiner för att utvinna tillräckligt med omega-3 för en burk (1). Detta utgör ett hot för våra havs bistånd (2). Odling av alger som används till algolja sker i bassänger, där hela processen är noga kontrollerad. Därmed påverkar det varken det marina ekosystemet, fiskbeståndet eller deras naturliga näringskällor. Man behöver inte heller oroa sig för att algolja innehåller miljögifter eller tungmetaller från förorenade vatten.

Algolja överlägset andra vegetabiliska källor av omega-3

Vegetabiliska källor till omega-3 i kosten är främst linfröolja, men även valnötsolja, hampafröolja och kallpressad rapsolja innehåller betydande mängder. De ger dock inte lika bra upptag eftersom dom inte innehåller de direkta formerna EPA och DHA utan ALA (alfa-linolensyra), vilket är moderfettsyran i omega-3-familjen. ALA kan omvandlas till EPA och DHA i kroppen, men inte så effektiv och en hel del går förlorat i processen. De är alltså bättre att få i sig alla de olika formerna. Här är alger den enda direkta vegetabiliska källa till DHA och EPA. Ovanstående livsmedel kan man fortfarande med fördel inkludera i sin kost, men de kan inte mäta sig med algolja när det kommer till omega-3.

Omega-3 från alger är alltså ett miljövänligare, renare och hållbarare alternativ att producera än den från fisk. Det är ett bra val för alla och det absolut bästa alternativet för vegetarianer och veganer för att få i sig den direkta formen av de nyttiga omega-3-fettsyrorna EPA och DHA. Vitaprana Algae Omega-3 innehåller 80 kapslar, vilket ger 40 – 80 dagsdoser per burk. Kapslarna är relativt små, vilket gör dom lätta att svälja.

 

Återförsäljare av Vitaprana Algae omega-3 hittar du här

 

Källor och Referenser:

(1) Om våra hav och fiskbistånd: http://www.havet.nu/?d=33 

(2) EU:s webbsajt om fisk och fiske https://ec.europa.eu/fisheries/marine_species/

 

Relaterade inlägg:

 

6 Kommentarer

  1. Fredrika A

    Tack för tipset!

    Svara
  2. Amanda

    Algolja är super!

    Svara
  3. Sia

    Ett bra veganskt alternativ!

    Svara

Lämna ett svar till Amanda Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close