Vegetabiliska drycker som ett alternativ till mjölk

by Mikaela Bjerring on 11 januari, 2017 · 0 comments

in Blogg, Glutenfri kost, Kost, Laktosfri kost, Livsmedel, Vegansk kost

Huruvida vanlig komjölk är bra för hälsan eller inte har varit väl omdiskuterat. Oavsett så väljer allt fler bort komjölk mot vegetabiliska drycker för varierande anledningar. Här följer en lista på växtbaserade drycker som kan vara ett alternativ till mjölk.

Vegetabiliska drycker som ett alternativ till mjölk

Quinoamjölk

Quinoamjölk eller quinoadryck är lättsmält för magen med ett lågt glykemiskt index (GI). Quinoa som är ett frö från en ört har en nötig och angenäm smak. Med ett högt näringsvärde är det rikt på kostfiber, protein och en lång rad vitaminer och mineraler. Ett bra vegetabiliskt alternativ för dom som vill undvika laktos, gluten, soja och nötter.

Havremjölk

Havremjölk eller havredryck är ett av de alternativen som är vanligast för att ersätta komjölk. Drycken har en angenäm smak som uppskattas av de flesta. Havre innehåller betaglukaner som är lösliga fibrer, vilka bidrar till att bibehålla hjärthälsan och hälsosamt låga nivåer av kolesterol i blodet. Betaglukaner ger även en minskad blodsockerökning efter måltiden. Ett bra vegetabiliskt alternativ för dom som vill undvika laktos, soja och nötter. För dom som är känsliga mot gluten finns det glutenfri havredryck.

Hampamjölk

Hampamjölk eller hampadryck är inte så vanligt att man hittar i livsmedelsbutiken. Inte än i alla fall. Hampafröna är riktigt näringsrika och innehåller rikligt med aminosyror. Dessutom har dom en bra balans mellan omega-3 och omega 6 i betydande mängd, vilket gör hampafröet till en bra källa för essentiella fettsyror. Hampamjölk är krämig och har en god smak. Ett bra vegetabiliskt alternativ för dom som vill undvika laktos, gluten, soja och nötter.

Mandelmjölk

Mandelmjölk eller mandeldryck har en god som är uppskattad av många. Sötmandel är är rik på näring och protein och en bra källa för bl.a. magnesium, e-vitamin, kalium och flavonoider. Ett bra vegetabiliskt alternativ för dom som vill undvika laktos, gluten och soja.

Hasselnötsmjölk

Hasselnötsmjölk eller hasselnötsdryck är krämig och rena lyxen för smaklökarna. Det är även en stor personlig favorit även om jag växlar mellan många olika vegetabiliska alternativ av mjölk. Hasselnötter är bland annat rika på B12, folat, B1, fosfor och magnesium. Ett bra vegetabiliskt alternativ för dom som vill undvika laktos, gluten och soja.

Cashewmjölk

Cashewmjölk eller cashewdryck har en krämig och fyllig smak som är lätt att tycka om. Cashewnötter är rika på kalcium, koppar och magnesium. Det är dessutom en vegetabilisk dryck som är superlätt att göra själv. Hur du gör kan du läsa här. Ett bra vegetabiliskt alternativ för dom som vill undvika laktos, gluten och soja.

Kokosmjölk

Kokosmjölk eller kokosdryck är ett annat uppskattad variant. Den kokosmjölk som man använder som dryck istället för mjölk är tunnare i konsistensen jämfört med den i burk som man brukar använda i matlagning. Kokos som inte är en nöt utan en frukt är rik på laurinsyra som har antibakteriella och antivirala egenskaper. Ett bra vegetabiliskt alternativ för dom som vill undvika laktos, gluten, nötter och soja.

Återförsäljare av Vegetabiliska drycker som ett alternativ till mjölk hittar du här

Relaterade inlägg:

»crosslinked«



Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 0 comments… add one now }

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

Previous post:

Next post: