Så enkelt gör du egen cashewmjölk

by Mikaela Bjerring on 27 september, 2016 · 2 comments - Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore -

in Blogg, Glutenfritt, Kost, Laktosfritt, Livsmedel, Recept, Vegansk kost, Vegetarisk kost

Att göra egen cashewmjölk är väldigt enkelt och ett riktigt bra alternativ för att ersätta annan mjölk. Den nötiga smaken och krämiga konsistensen bjuder dessutom på en lyxig smakupplevelse.

Så enkelt gör du egen cashewmjölk

Cashewnötternas näringsinnehåll

Cashewnötter är inte bara fantastiskt goda, dom innehåller dessutom rikligt med näring. Dom bidrar t.ex med en betydande mängd fosfor, magnesium, kalcium, järn, zink, kalium, E-vitamin, aminosyror och fleromättade fettsyror. Innan man gör mjölk på nötter och fröer så bör man blötlägga dom först. Det gör man för att bryta ner antinutrienter som lektiner och fytinsyra som nötter och fröer generellt innehåller rikligt av. De blir då mer lättsmälta för mage och tarm. Näringsämnena aktiveras, vilket gör att kroppen lättare kan ta upp näringen.

Att blötlägga cashewnötter

Börja med att skölja av cashewnötterna ett par gånger. Lägg dom sedan i en skål och häll på med vatten så att nötterna täcks. Tillsätt en nypa havssalt och täck skålen med en kökshandduk och låt dom stå i rumstemperatur i 2-4 timmar. När dom ståt sin tid så sköljer du av dom under rinnande vatten. Nötterna är nu redo för att göras till mjölk.

Detta behöver du:

Så här gör du:

  1. Mixa cashewnötterna med vattnet. Fortsätt att mixa tills nötterna har finfördelats och det inte finns några bitar kvar. Det tar några minuter. Ju bättre mixer, ju snabbare går det.
  2. Tillsätt vaniljpulver och en nypa havssalt och mixa lite till. Smaka av och tillsätt lite mer vatten om du vill ha en tunnare konsistens.
  3. När mjölken är helt slät och krämig och du är nöjd med konsistensen så är den klar. Vanligtvis så brukar man sila nöt- och frömjölk, men det behöver man inte göra med cashewmjölk.
  4. Mjölken håller sig bra i kylskåp i ca 3-5 dagar.

Relaterade inlägg:

 

{ 2 comments… read them below or add one }

1 Karina april 12, 2018 kl. 10:07

Mums! Det måste jag testa. 🙂 Tack för tipset!

Svara

2 Mikaela Bjerring april 12, 2018 kl. 20:42

Jättegott och så enkelt att göra. 🙂

Svara

Leave a Comment

Previous post:

Next post: