Så enkelt gör du egen cashewmjölk

av | sep 27, 2016 | Blogg, Glutenfritt, Kost, Laktosfritt, Livsmedel, Recept, Vegansk / Vegetarisk kost | 2 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore.com –

Att göra egen cashewmjölk är väldigt enkelt och ett riktigt bra alternativ för att ersätta annan mjölk. Den nötiga smaken och krämiga konsistensen bjuder dessutom på en lyxig smakupplevelse.

Göra cashewmjölk recept

Cashewnötternas näringsinnehåll

Cashewnötter är inte bara fantastiskt goda, dom innehåller dessutom rikligt med näring. Dom bidrar till exempel med en betydande mängd fosfor, magnesium, kalcium, järn, zink, kalium, E-vitamin, aminosyror och fleromättade fettsyror. Innan man gör mjölk på nötter och fröer så bör man blötlägga dom först. Det gör man för att bryta ner antinutrienter som lektiner och fytinsyra som nötter och fröer generellt innehåller rikligt av. De blir då mer lättsmälta för mage och tarm. Näringsämnena aktiveras, vilket gör att kroppen lättare kan ta upp näringen.

Att blötlägga cashewnötter

Börja med att skölja av cashewnötterna ett par gånger. Lägg dom sedan i en skål och häll på med vatten så att nötterna täcks. Tillsätt lite havssalt och täck skålen med en kökshandduk och låt dom stå i rumstemperatur i 2-4 timmar. När dom stått sin tid så sköljer du av dom under rinnande vatten. Nötterna är nu redo för att göras till mjölk.

Detta behöver du:

Så här gör du:

  1. Mixa cashewnötterna med vattnet. Fortsätt att mixa tills nötterna har finfördelats och det inte finns några bitar kvar. Det tar några minuter. Ju bättre mixer, ju snabbare går det.
  2. Tillsätt vaniljpulver och en nypa havssalt och mixa lite till. Smaka av och tillsätt lite mer vatten om du vill ha en tunnare konsistens.
  3. När mjölken är helt slät och krämig och du är nöjd med konsistensen så är den klar. Vanligtvis så brukar man sila nöt- och frömjölk, men det behöver man inte göra med cashewmjölk.
  4. Cashewdrycken håller sig bra i kylskåp i ungefär 3-5 dagar.

 

Relaterade inlägg:

 

2 Kommentarer

  1. Karina

    Mums! Det måste jag testa. 🙂 Tack för tipset!

    Svara

Skicka en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close