Så enkelt gör du din egen mandelmjölk och nötmjölk

by Mikaela Bjerring on 31 juli, 2015 · 4 comments - Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore -

in Blogg, Glutenfritt, Kost, Laktosfritt, Livsmedel, Recept, Vegansk kost, Vegetarisk kost

Att göra egen mandelmjölk, frömjölk, nötmjölk eller glutenfri havremjölk är superenkelt och rena lyxen för smaklökarna. Det blir dessutom mer ekonomiskt och du kan skapa dina egna kreativa smakkombinationer.

Så enkelt gör du din egen mandelmjölk och nötmjölk
Använd dig av valfria frön, mandlar, nötter eller varför inte ren havre för en glutenfri havredryck. Prova gärna att blanda olika nötter och fröer för att skapa din egen originella dryck. T.ex är chiafrön och mandlar en vinnande kombination. En nötmjölkspåse är här det perfekta hjälpmedlet för att få en slät och god vegetabilisk mjölk. Påsen är tillverkad av slitstarkt nylontyg som du kan använda om och om igen.

 Detta behöver du (ca 1 liter):

Redskap:

Så här gör du:

  1. Om du ska göra mjölk av mandlar, fröer eller nötter så ska dessa blötläggas först. Det gör man för att bryta ner antinutrienterna som det finns rikligt av i de flesta fröer, nötter och mandlar. Dessa ämnen försvårar matsmältningen och hämmar näringsupptaget.
  2. Häll av vattnet från blötläggningen och skölj nötterna noga under rinnande vatten. Lägg dina nötter, mandlar eller frön i en mixer tillsammans med övriga ingredienser. Mixa sedan till en slätt massa.
  3. Ta fram en skål och din nötmjölkspåse och häll i den mixade massan i påsen. Låt vätskan silas ner i skålen och vrid om påsen i slutet så att du får ut så mycket mjölk som möjligt. Häll därefter över mjölken i en karaff eller flaska. Cashewmjölk behöver generellt inte silas. Mjölken håller sig i kylskåp i ca 3-5 dagar.
  4. Nöt- eller frömassan som blir över kan du med fördel ta tillvara på och använda i bakning eller matlagning. T.ex kan den blandas i grönsaksbiffar eller Rawfood bollar.

Ungefärliga Blötläggningstider:

  • Mandlar 10 – 12 timmar
  • Hasselnötter 6- 7 timmar
  • Pinjenötter 6 – 7 timmar
  • Valnötter 4 – 7 timmar
  • Pekannötter 6 timmar
  • Cashewnötter 2-3 timmar
  • Solrosfrön 2 – 3 timmar
  • Pumpafrön 5-7 timmar

Återförsäljare av nötmjölkspåse hittar du här

Relaterade inlägg:

 

{ 4 comments… read them below or add one }

1 Ann juli 31, 2015 kl. 11:08

Det ska jag absolut testa! 🙂 Tack för tipset.

Svara

2 Mikaela Bjerring augusti 1, 2015 kl. 13:52

Riktigt enkelt och så gott! 🙂

Svara

3 Anja W augusti 7, 2015 kl. 10:26

Oh så bra, det ska jag absolut börja göra. Visste inte att det var så lätt att göra egen nötmjölk 🙂

Svara

4 Mikaela Bjerring augusti 8, 2015 kl. 11:53

Riktigt enkelt, så det tycker jag absolut du ska prova. 🙂

Svara

Leave a Comment

Previous post:

Next post: