Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

Så enkelt gör du egen nötmjölk och frömjölk

av | jul 31, 2015 | Blogg, Kost & Näring, Recept - veganska & vegetariska | 4 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost – 

Att göra egen mandelmjölk, frömjölk, nötmjölk eller glutenfri havremjölk är superenkelt och rena lyxen för smaklökarna. Det blir dessutom mer ekonomiskt och du kan skapa dina egna kreativa smakkombinationer.

Så enkelt gör du din egen mandelmjölk och nötmjölk

För att göra vegetabilisk mjölk kan du använda dig av valfria frön, nötter eller varför inte rent havre för en glutenfri havredryck. Prova gärna att blanda olika nötter och fröer för att skapa din egen originella dryck. Till exempel är chiafrön och mandlar en vinnande kombination. En nötmjölkspåse är här det perfekta hjälpmedlet för att få en slät och fin vegetabilisk mjölk. Påsen är tillverkad av slitstarkt tyg som du kan använda om och om igen.

När du gör mjölk av mandlar, fröer eller nötter så ska dessa blötläggas först. Det gör man för att bryta ner antinutrienterna som de innehåller rikligt av. Dessa ämnen försvårar matsmältningen och hämmar näringsupptaget.

 

 Detta behöver du (ca 1 liter):

Redskap:

Så här gör du:

  1. För att blötlägga dina nötter och fröer lägger du dom i en skål eller glasburk. Häll på med rumstempererat vatten så de täcks helt och tillsätt ca 1 msk havssalt per liter vatten. Täck skålen eller burken med en kökshandduk (det ska inte vara lufttätt). Låt dom sedan stå i rumstemperatur, men inte i direkt solljus. Rekommenderade blötläggningstider för olika nötter och fröer hittar du längre ner i inlägget.
  2. Häll av vattnet från blötläggningen och skölj nötterna/fröerna noga under rinnande vatten. Lägg dom sedan i en mixer tillsammans med övriga ingredienser. Mixa tills helt slätt.
  3. Ta fram en skål och din nötmjölkspåse och häll i den mixade massan i påsen. Låt vätskan silas ner i skålen och vrid om påsen i slutet så du får ut så mycket vätska som möjligt. Häll därefter över mjölken i en karaff eller flaska. Cashewmjölk behöver generellt inte silas.
  4. Den vegetabiliska mjölken håller sig i kylskåp i cirka 3-5 dagar.
  5. Nöt- eller frömassan som blir över kan du med fördel ta tillvara på och använda i bakning eller matlagning. Den kan till exempel blandas ner i grönsaksbiffar eller Rawfood bollar.

Ungefärliga Blötläggningstider:

  • Mandlar 10 – 12 timmar
  • Hasselnötter 6- 7 timmar
  • Pinjenötter 6 – 7 timmar
  • Valnötter 4 – 7 timmar
  • Pekannötter 6 timmar
  • Cashewnötter 2-3 timmar
  • Solrosfrön 2 – 3 timmar
  • Pumpafrön 5-7 timmar

 

Relaterade inlägg:

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

4 Kommentarer

  1. Ann

    Det ska jag absolut testa! 🙂 Tack för tipset.

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Riktigt enkelt och så gott! 🙂

  2. Anja W

    Oh så bra, det ska jag absolut börja göra. Visste inte att det var så lätt att göra egen nötmjölk 🙂

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Riktigt enkelt, så det tycker jag absolut du ska prova. 🙂

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close