Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

Så enkelt gör du din egen mandelmjölk och nötmjölk

av | jul 31, 2015 | Blogg, Kost & Näring, Recept - veganska & vegetariska | 4 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore.com – 

Att göra egen mandelmjölk, frömjölk, nötmjölk eller glutenfri havremjölk är superenkelt och rena lyxen för smaklökarna. Det blir dessutom mer ekonomiskt och du kan skapa dina egna kreativa smakkombinationer.

Så enkelt gör du din egen mandelmjölk och nötmjölk

Använd dig av valfria frön, mandlar, nötter eller varför inte rent havre för en glutenfri havredryck. Prova gärna att blanda olika nötter och fröer för att skapa din egen originella dryck. Till exempel är chiafrön och mandlar en vinnande kombination. En nötmjölkspåse är här det perfekta hjälpmedlet för att få en slät och god vegetabilisk mjölk. Påsen är tillverkad av slitstarkt tyg som du kan använda om och om igen.

 Detta behöver du (ca 1 liter):

Redskap:

Så här gör du:

  1. Om du ska göra mjölk av mandlar, fröer eller nötter så ska dessa blötläggas först. Det gör man för att bryta ner antinutrienterna som det finns rikligt av i de flesta fröer, nötter och mandlar. Dessa ämnen försvårar matsmältningen och hämmar näringsupptaget.
  2. Häll av vattnet från blötläggningen och skölj nötterna noga under rinnande vatten. Lägg dina nötter, mandlar eller frön i en mixer tillsammans med övriga ingredienser. Mixa sedan tills helt slätt.
  3. Ta fram en skål och din nötmjölkspåse och häll i den mixade massan i påsen. Låt vätskan silas ner i skålen och vrid om påsen i slutet så att du får ut så mycket mjölk som möjligt. Häll därefter över mjölken i en karaff eller flaska. Cashewmjölk behöver generellt inte silas.
  4. Mjölken håller sig i kylskåp i cirka 3-5 dagar.
  5. Nöt- eller frömassan som blir över kan du med fördel ta tillvara på och använda i bakning eller matlagning. T.ex kan den blandas i grönsaksbiffar eller Rawfood bollar.

Ungefärliga Blötläggningstider:

  • Mandlar 10 – 12 timmar
  • Hasselnötter 6- 7 timmar
  • Pinjenötter 6 – 7 timmar
  • Valnötter 4 – 7 timmar
  • Pekannötter 6 timmar
  • Cashewnötter 2-3 timmar
  • Solrosfrön 2 – 3 timmar
  • Pumpafrön 5-7 timmar

 

Relaterade inlägg:

 

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

4 Kommentarer

  1. Ann

    Det ska jag absolut testa! 🙂 Tack för tipset.

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Riktigt enkelt och så gott! 🙂

  2. Anja W

    Oh så bra, det ska jag absolut börja göra. Visste inte att det var så lätt att göra egen nötmjölk 🙂

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Riktigt enkelt, så det tycker jag absolut du ska prova. 🙂

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close