Så enkelt gör du din egen mandelmjölk och nötmjölk

av | jul 31, 2015 | Blogg, Glutenfritt, Kost, Laktosfritt, Livsmedel, Recept, Vegansk / Vegetarisk kost | 4 Kommentarer

Att göra egen mandelmjölk, frömjölk, nötmjölk eller glutenfri havremjölk är superenkelt och rena lyxen för smaklökarna. Det blir dessutom mer ekonomiskt och du kan skapa dina egna kreativa smakkombinationer.

Så enkelt gör du din egen mandelmjölk och nötmjölk
Använd dig av valfria frön, mandlar, nötter eller varför inte rent havre för en glutenfri havredryck. Prova gärna att blanda olika nötter och fröer för att skapa din egen originella dryck. T.ex är chiafrön och mandlar en vinnande kombination. En nötmjölkspåse är här det perfekta hjälpmedlet för att få en slät och god vegetabilisk mjölk. Påsen är tillverkad av slitstarkt tyg som du kan använda om och om igen.

 Detta behöver du (ca 1 liter):

Redskap:

Så här gör du:

  1. Om du ska göra mjölk av mandlar, fröer eller nötter så ska dessa blötläggas först. Det gör man för att bryta ner antinutrienterna som det finns rikligt av i de flesta fröer, nötter och mandlar. Dessa ämnen försvårar matsmältningen och hämmar näringsupptaget.
  2. Häll av vattnet från blötläggningen och skölj nötterna noga under rinnande vatten. Lägg dina nötter, mandlar eller frön i en mixer tillsammans med övriga ingredienser. Mixa sedan till en slätt massa.
  3. Ta fram en skål och din nötmjölkspåse och häll i den mixade massan i påsen. Låt vätskan silas ner i skålen och vrid om påsen i slutet så att du får ut så mycket mjölk som möjligt. Häll därefter över mjölken i en karaff eller flaska. Cashewmjölk behöver generellt inte silas. Mjölken håller sig i kylskåp i ca 3-5 dagar.
  4. Nöt- eller frömassan som blir över kan du med fördel ta tillvara på och använda i bakning eller matlagning. T.ex kan den blandas i grönsaksbiffar eller Rawfood bollar.

Ungefärliga Blötläggningstider:

  • Mandlar 10 – 12 timmar
  • Hasselnötter 6- 7 timmar
  • Pinjenötter 6 – 7 timmar
  • Valnötter 4 – 7 timmar
  • Pekannötter 6 timmar
  • Cashewnötter 2-3 timmar
  • Solrosfrön 2 – 3 timmar
  • Pumpafrön 5-7 timmar

Relaterade inlägg:

 

4 Kommentarer

  1. Ann

    Det ska jag absolut testa! 🙂 Tack för tipset.

    Svara
  2. Anja W

    Oh så bra, det ska jag absolut börja göra. Visste inte att det var så lätt att göra egen nötmjölk 🙂

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Riktigt enkelt, så det tycker jag absolut du ska prova. 🙂

      Svara

Skicka en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close