Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

Mörk choklad kan minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar

av | jun 18, 2014 | Blogg, Eko & Miljövänligt, Fysisk hälsa, Kost & Näring | 0 Kommentarer

Att äta mörk choklad kan skydda mot hjärt- och kärlsjukdomar enligt ett flertal undersökningar. När forskare sammanställde resultaten från ett mängd studier på området kom dom fram till att mörk choklad bland annat tycks kunna minska risken för hjärtinfarkt och stroke med cirka 30 procent.

Mörk choklad kan minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar

Studier om mörk choklad och hjärt-kärlhälsan

I en studie (1) deltog 44 personer i åldern 56-73 som antingen hade mild hypertoni eller ett förstadium till högt blodtryck, men som var friska i övrigt. Deltagarna delades slumpmässigt in i två grupper. Den ena gruppen fick under 18 veckors tid äta 6,3 gram mörk choklad om dagen, medan den andra gruppen istället fick äta vit choklad. Resultaten visade att de personer som åt av den mörka chokladen hade ett minskat systoliskt och diastoliskt blodtryck efter studien slut, medan blodtrycket var oförändrat hos de som åt vit choklad. Konsumtionen av mörk choklad hade heller inte medfört några negativa effekter på hälsan i form av ökning i vikt, höjda blodfetter eller förhöjt blodsocker. Enligt forskarna är det troligtvis de flavonoider som finns i kakao som medfört de goda effekterna. Trots att studien endast omfattade 44 patienter anses den ha en stor vetenskaplig tyngd. Den utfördes av erkända forskare och publicerades 2007 i den ansedda vetenskapliga tidskriften Journal of the American medical association, Jama.

I en metaanalys av 31 randomiserade kontrollerade studier (2) visades ett samband mellan epikatekin som finns i kakao och blodtrycket. 15 studier på diastoliskt blodtryck (DBP) och 16 studier på systoliskt blodtryck (SBP) inkluderades i metaanalysen. Resultatet visade att epikatekin i kakao, kan minska både det systoliska och det diastoliska blodtrycket.

 

Källor och Referenser:

(1) Effects of Low Habitual Cocoa Intake on Blood Pressure and Bioactive Nitric Oxide http://jama.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=207783

(2) “Epicatechin ingested via cocoa products reduces blood pressure in humans: a nonlinear regression model with a Bayesian approach,” Ellinger S, Reusch A, et al, Am J Clin Nutr; 2012 Jun; 95(6):1365-77. (Address: Sabine Ellinger, Department of Nutrition and Food Science-Nutritional Physiology and the Institute for Numerical Simulation, University of Bonn, Bonn, Germany.

 

Relaterade inlägg:

 

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close