Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

Glutenfri smulpaj med blåbär (kan göras vegan)

av | sep 22, 2022 | Hälsa, Recept - Vegetariskt & glutenfritt, Sötsaker - Desserter | 10 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore.com –

Smulpaj är en sötsak som är väldigt tacksam att göra eftersom den går snabbt att tillaga och är svår att misslyckas med. Här följer ett recept för en riktigt god glutenfri smulpaj med blåbär. Fri från vitt socker som enkelt kan göras vegan.

Glutenfri blåbärspaj

Att göra glutenfri smulpaj

Att göra en god glutenfri smulpaj utan vitt socker är inte alls svårt. Det finns många mjölsorter som man kan byta ut vetemjölet mot, eftersom degen faktiskt ska vara smulig och inte behöver gluten som håller ihop den. Här har jag använt mig av glutenfria havregryn, riven kokos, mandelmjöl och hackad mandel, vilket jag själv tycker blir riktigt gott.

Istället för potatismjöl som man brukar använda för att få rätt konsistens på blåbärsfyllningen har jag använt mig av arrowrot. Lägre ner i texten, under receptet kan du läsa lite mer om vad arrowrot är och hur den kan användas i bakning och matlagning.

När det kommer till fettet så kan man använda kokosolja, smör eller ghee (klarnat, skirat smör där man skummat av mjölkproteinerna laktos och kasein). Man kan även ta hälften-hälften av smör/ghee och kokosolja om man vill. Är det en vegansk variant man vill göra så får man hålla sig till kokosolja.

Istället för vitt socker kan man till exempel använda sig av kokossirap, yaconsirap eller fibersirap. Mer om olika typer av sötning istället för vitt socker kan du läsa i inlägget ”Hälsosammare sötning istället för socker”.

Man kan göra blåbärspajen i mindre individuella formar eller en större, det väljer man själv. Receptet nedan är för ungefär 4-6 portioner.

Glutenfri smulpaj med blåbär (kan göras vegan)

Ingredienser för glutenfri smulpaj med blåbär (4-6 portioner):

Blåbärsfyllning:

Glutenfri smuldeg:

Så här gör du:

  1. Börja med att sätta ugnen på 200 °C.
  2. Blanda ihop ingredienserna för smuldegen: kokosolja/smör, sirap, havregryn, riven kokos, mandelmjöl, hackad mandel och havssalt. 
  3. Använd händerna för att nypa ihop allt till en smulig deg.
  4. Blanda ihop fyllningen: blåbär, arrowrotpulver och sirap. Häll upp blåbärsfyllningen i en ugnsfast pajform, eller flera mindre individuella former om du föredrar det. Strö sedan över smuldegen över blåbärsfyllningen.
  5. Grädda pajen i mitten av ugnen i 15-20 minuter, eller tills ovansidan fått en fin färg.
  6. Låt blåbärspajen svalna innan servering, men den får gärna vara lite ljummen.
Glutenfri smulpaj

Vad är arrowrot?

Arrowrotpulver eller arrowrotstärkelse utvinns från rötterna av växten Maranta arundinaceae. Det är ett ljust pulver som är fritt från både smak och doft. En stor fördel med arrowrotpulver är att det är väldigt lättsmält för magen jämfört med många andra typer av stärkelse.

Den främsta användningen av arrowrot är som förtjockningsmedel när man reder såser, krämer och stuvningar. Den kan även vara en mycket bra konsistensgivare i bröd, kakor och kex. Med andra ord så kan arrowrot ersätta potatismjöl och majsstärkelse.

Fördelarna med att reda såser och soppor med arrowrot är att de behåller sin klarhet och blir blanka. Det krävs inte heller lika hög värme för arrowrotpulver att tjockna som det gör för majsstärkelse och mjölredningar.

Det man ska tänka på är att man inte bör koka arrowrotredningar för länge eftersom den då förlorar sin förtjockningsförmåga. Om arrowrotpulver tillsätts varm vätska bör den blandas ut med lite vatten innan för att motverka klumpbildning.

Recept för glutenfri smulpaj med blåbär

 

Relaterade inlägg:

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

10 Kommentarer

  1. Emma O

    Älskar blåbärspaj och speciellt smulpaj.

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Visst är det så gott med blåbärspaj! Smulpaj är ju också så enkelt att göra. 🙂

  2. Linda

    Ser så god ut! 🙂 Tack för receptet. <3

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Tack för uppskattningen. 🙂

  3. Åsa

    Mums så gott! Den ska jag göra. 🙂

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Roligt att du vill göra receptet. 🙂

  4. Marit

    Har precis plockat flera liter blåbär, googlade blåbärspaj och hittade hit. Tack för receptet. Ser väldigt god ut.

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Roligt att du hittade hit och tack för uppskattningen. 🙂

  5. L.H

    Men mums! Ser supergott ut. 🙂

    Svara

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Annonser

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close