Magnesiumbrist kan vara orsaken till din migrän

av | mar 14, 2015 | Blogg, Hälsa, Hjärnan - Minnet, Kost, Kosttillskott, Sömnen | 17 Kommentarer

Lider du av återkommande spänningshuvudvärk eller migrän? Då är det mycket möjligt att det är magnesiumbrist som spökar. Studier visar nämligen att magnesium kan spela en betydande roll för att förebygga och lindra migränattacker.

Magnesiumbrist kan vara orsaken till din migrän

Lite kort om migrän

Migrän är en utbredd folksjukdom som ca 1 miljon svenskar lider av. I genomsnitt drabbas de som har migrän med 1,3 migränanfall i månaden. Ca 400 000 personer drabbas extra hårt med migränattacker 4-5 gånger i månaden. Migrän anses vara ett tillstånd där problemet grundar sig i centrala nervsystemet. Ett fel i nervsystemet som ger en överkänslighet för nervsignaler. Sekundärt påverkar det även blodkärlen.

Magnesiumets betydelse vid migrän

Magnesium kan påverka både funktionen av serotoninreceptorer, samt produktionen och användningen av neurotransmittorer. Det har visat sig spela en viktig roll vid förebyggande och behandling av migrän. Man har även sett att magnesiumbrist är vanligt hos individer som lider av migrän (1).

Vissa forskare menar att alla som lider av återkommande migränattacker borde inta ett dagligt kosttillskott av magnesium eftersom det både är enkelt och säkert (2). Man måste vara beredd att öka sitt magnesiumintag i minst tre månader för att uppleva ett förebyggande resultat, helst i kombination med CoQ10. Den optimala dosen enligt studier ligger på 300 mg magnesium, 2 gånger per dag (morgon och kväll).

Vid två dubbelblinda studier (3) så kunde man se att ett dagligt intag av magnesiumtillskott (2 x 300 mg) i form av magnesiumcitrat över en tid av 3 månader, kunde reducera attackfrekvensen så väl som migrändagar i jämförelse med placebo till näst intill obefintliga. Ett flertal andra studier som utförts visar liknande resultat (4) (5) (6).

 Några andra viktiga funktioner av magnesium

  • Magnesium bidrar till att bibehålla normala tänder.
  • Magnesium bidrar till att bibehålla normal benstomme.
  • Magnesium bidrar till elektrolytbalansen.
  • Magnesium bidrar till normal energiomsättning.
  • Magnesium bidrar till att minska trötthet och utmattning.
  • Magnesium bidrar till nervsystemets normala funktion.
  • Magnesium bidrar till normal muskelfunktion.
  • Magnesium bidrar till normal proteinsyntes.
  • Magnesium bidrar till normal psykologisk funktion.
  • Magnesium har en roll i celldelningsprocessen.

Magnesium – en av kroppens viktigaste mineraler

Magnesium är en av kroppens viktigaste mineraler och brist idag är relativt vanligt. Magnesium aktiverar över 300 olika biokemiska reaktioner och 76 % av alla enzymer i kroppen är beroende av magnesium. Vår matsmältning, metabolism av protein, kolhydrater och fett, samt vår energiproduktion behöver tillräckligt med magnesium för att fungera optimalt. Magnesium har även en betydande roll för det centrala nervsystemet. 60-65 % av vårt magnesium i kroppen sitter bundet i skelettet och ungefär en tredjedel hittas i musklerna. Magnesium reglerar salt- och kaliumhalten i och utanför cellen. Detta sker genom ett enzym som upprätthåller en fri passage för näringsämnen att ta sig in i cellen och avfall och toxiner att ta sig ut ur cellen. Brist på magnesium bidrar till att kalium utsöndras ur kroppen vilket då framkallar spänningar, stelhet, svaghet och till sist utmattning.

Magnesium är vår “lugnande mineral” och en viktig funktion av magnesium är att få musklerna att slappna av efter sammandragning. Om du ständigt har stela muskler i nacke och rygg, eller är stel i muskler och leder på morgonen, så är det mycket möjligt att du har magnesiumbrist. Brist på magnesium kan bland annat bidra till orkeslöshet, energibrist, sömnlöshet, muskeltrötthet och kan vara en bidragande orsak bakom kronisk trötthet och ofta återkommande huvudvärk och migrän.

Att inta magnesium som kosttillskott

När man väljer ett kosttillskott av magnesium är det viktigt att välja en form med hög biotillgänglighet. Här har det visat sig att långt ifrån alla kosttillskott av magnesium är lätta för kroppen att ta upp. T.ex innehåller följande kosttillskott av magnesium lättupptagliga former: Holistic Magnesium, Alpha Plus magnesium och Solgar magnesiumcitrat,

Relaterade inlägg:

 

[cf]källa[/cf]

 

17 Kommentarer

  1. Jenny Ström

    Detta delar jag på fb! Jag känner många som skulle vara intresserade av att läsa detta

    Svara
  2. Sandra Larsson

    Stress är väl den största boven för att orsaka magnesiumbrist. Jag tror att typ alla hade mått bättre med mer magnesium i kroppen.

    Svara
  3. Mia

    Jag lider inte av migrän och få sällan huvudvärk, men magnesium tar jag dagligen och jag sover mycket bättre och upplever att jag känner mig mindre stressad.

    Svara
  4. Karl J

    Magnesiumbrist är tydligen väldigt vanligt. Jag upptäckte min brist när jag ofta fick kramp. Äter nu magnesium sedan drygt ett år tillbaka och inga kramper.

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Magnesiumbrist kan visa sig på många sätt. Skönt att du blev av med dina kramper!

      Svara
  5. Lovisa

    Tack för ett bra inlägg! Delar!

    Svara
  6. Maria

    När jag började ta mer magnesium genom kosttillskott så försvann mina sömnsvårigheter, trötthet och återkommande huvudvärk som jag led av. Magnesiumbrist ställer verkligen till mycket i kroppen.

    Svara
  7. Karin

    Men 2x300mg det är långt över maxdosen enligt det preparat som är länkat. Hur mycket bör jag äta egentligen?

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      I studien använde dom sig av optimal doser som är högre än RDI (rekommenderat dagligt intag).

      Svara
  8. Angela

    Jag lider av migrän regelbundet och i mitt fall har det ingenting med magnesiumbrist att göra. Jag har även tagit magnesiumtillskott i flera år.

    Svara
  9. Helena

    Kan jag verkligen ta 300 mig x 2 / dag fast det är över rekommenderat intag?
    Har alla symtom på magnesium brist förutom migrän.

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      I själva studien använde dom sig av optimala doser 300 mg x 2, men du kan få resultat med mindre mängd än så. Börja med RDI och se om du får förbättring.

      Svara

Skicka en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Instagram

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close