Passion för hälsa header

 

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Inspirationsbrev!

Få inspiration & hälsotips direkt i mailen!

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

Produkttips!

 Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Är alla magnesiumtillskott lika bra?

av | nov 16, 2014 | Blogg, Hälsa, Hälsokost, Kosttillskott | 6 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost – 

Vissa beredningsformer av magnesium har bättre upptag än andra, vilket gör valet av magnesium som kosttillskott otroligt viktigt. Här följer därför en lista på olika former av magnesium och vilka som är lättare och svårare för kroppen att tillgodogöra sig.

Är alla magnesiumtillskott lika bra?

Exempel på bra former av magnesium:

  • Magnesiumglycinat
  • Magnesiumcitrat (Ej lämpligt för de som är känsliga mot citronsyra eller som vill undvika det.)
  • Magnesiummalat
  • Magnesium EAP2
  • Magnesiumsuccinat
  • Magnesiumlaktat
  • Magnesiumtaurat
  • Magnesiumtreonat
  • Magnesiumoxid (Lite oklart – vissa studier visar dåligt upptag, andra bra upptag.)

Exempel på former med bra upptag genom huden

  • Magnesiumklorid
  • Magnesiumsulfat

Exempel på sämre former av magnesium:

  • Magnesiumoxid (Lite oklart – vissa studier visar dåligt upptag, andra bra upptag.)
  • Magnesiumglukonat
  • Magnesiumpalmitat
  • Magnesiumkarbonat
  • Magnesiumhydroxid
  • Magnesiumaspartat
  • Magnesiumglutamat

Det finns också produkter med fria mineraljoner som är lättupptagliga och förekommer i vissa flytande mineraltillskott. Mer ingående om de olika formerna av magnesium kan du läsa om här.

Exempel på bra kosttillskott av magnesium:

Fler produkter med magnesium hittar du här

 

Källor och Referenser:

(1) Peter Wilhelmsson,Näringsmedicinska uppslagsboken Örtagårdens bokförlag, sidor:   ,ISBN: 91-631-7910-5.

(2) Den självläkande människan, Friskare liv med rätt kost + vitaminer och mineraler, Peter Wilhelmsson, ICA Bokförlag, 1997

(3) Introduction: importance of Mg in physiology and medicine and the need for ion selective electrodes: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7939385

(4) National institutes of health – magnesium: http://ods.od.nih.gov/factsheets/Magnesium-HealthProfessional/#h7 

 

Relaterade inlägg:

 

6 Kommentarer

  1. Cecilia H

    Tack! det var precis denna informationen jag letade efter 🙂

    Svara
  2. Malin Anderberg

    Mitt magnesiumtillskott innehåller bara magnesiumcitrat och jag känner att det gjort skillnad för mig.

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Känner du att magnesiumcitrat fungerar bra för dig så är det ju toppen! 🙂

      Svara
  3. Anna-Lena

    Tusen tack för informationen! Detta var intressant att veta!

    Svara

Skicka en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close