Passion för hälsa header

 

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Inspirationsbrev!

Få inspiration & hälsotips direkt i mailen!

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

Produkttips!

 Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost –

Den livsviktiga mineralen magnesium har en stor betydelse för en mängd viktiga kroppsprocesser. Inte minst är det vår antistress mineral som motverkar trötthet och utmattning och som hjälper oss att slappna av. Magnesium har även en stor betydelse för nervsystemets normala funktion och minskar frisättningen av stresshormoner i kroppen.

Magnesium - Vår antistress mineral

Magnesiumets betydelse för hälsan

Magnesium har betydelse för en lång rad viktiga kroppsfunktioner. Cirka 300 olika enzymreaktioner i kroppen är beroende av magnesium och alla celler behöver tillräckliga mängder för att fungera optimalt. Det är magnesium som står för gnistan som tänder alla metabola funktioner som är centralt för skapandet av energi och dess transport. Magnesium behövs även för bildandet av proteiner – för nukleinsyrorna DNA och RNA som utgör livets kemi i alla kända levande organismer. Man skulle lätt kunna skriva en hel bok och magnesium, men i detta inlägget tänkte jag fokusera på betydelsen av magnesium vid stress.

Betydelsen av magnesium vid stress

Magnesium bidrar till normal energiproduktion i cellerna. Mineralet samarbetar tätt med ATP, som är cellernas lagrade energi. Det betyder att magnesium är involverat i de processer där kroppen använder energi som vid alla nervimpulser och muskelrörelser. Vid magnesiumbrist kommer därför inte kroppens energiproduktion att fungera optimalt.

Eftersom magnesium är centralt för kroppens energianvändning bidrar det till att minska trötthet och utmattning. Magnesium fungerar som en fysisk ”antistress mineral” som minskar frisättningen av stresshormoner i kroppen som då gör oss mer stresståliga. Vid brist på magnesium förstärks effekterna av stress, vilket i sin tur leder till att man lättare blir trött, irriterad och man får svårare att koncentrera sig. Vi får även svårare att slappna av, varva ner och vi sover inte lika bra vid låga nivåer av magnesium i kroppen.

Magnesium har en stor betydelse för våra mentala funktioner. Det är en mineral som är viktig för hela det centrala nervsystemet och ingår i flera av hjärnans signalsubstanser. Det behövs helt enkelt magnesium för att kroppens signalsystem och vår hjärna ska fungera optimalt. Vid magnesiumbrist försämras våra mentala förmågor, vilket påverkar minnet, inlärningsförmågan, koncentrationen, välbefinnandet och alla andra mentala funktioner. Även kroppens ”må bra hormon” serotonin kräver magnesium. Utan tillräckliga mängder av magnesium i kroppen kan vi helt enkelt inte känna mental och känslomässig balans.

Magnesium hjälper oss som sagt att bli mer stresståliga, men det betyder även att kroppen förbrukar mer magnesium när vi blir stressade. Vid en stressreaktion frigör kroppen extra mycket magnesium som då ger oss mer energi, motverkar trötthet och gör oss lugnare, med förutsättningen att det faktiskt finns tillräckligt av mineralet närvarande. Vid återkommande stress och kronisk stress är det därför viktigt att se till att få i sig mer magnesium eftersom kroppens behov ökar.

Att få i sig tillräckligt med magnesium

Att äta en kost som är rik på magnesium hjälper oss att fylla på våra förråd. Livsmedel som är rika på magnesium är t.ex: mineralsalt, pumpafrön, spenat, kakao, vetekli, linfrön, baljväxter, paranötter, sötmandel och sesamfrön. Om man även väljer att komplettera sin kost med magnesiumtillskott så gäller det att välja rätt. Alla former av magnesium har inte lika bra biotillgänglighet, vilket betyder att kroppen inte kan tillgodogöra sig ämnet lika bra och upptaget blir då begränsat. Exempel på lättupptagliga former av magnesium är:

  • Magnesiumbisglycinat
  • Magnesiumcitrat (Ej lämpligt för de som är känsliga mot citronsyra eller som vill undvika det.)
  • Magnesiummalat
  • Magnesium EAP2
  • Magnesiumsuccinat
  • Magnesiumlaktat
  • Magnesiumtaurat
  • Magnesiumtreonat
  • Magnesiumoxid (Lite oklart – vissa studier visar dåligt upptag, andra bra upptag.)

 

Exempel på bra kosttillskott av magnesium:

Fler kosttillskott av magnesium hittar du här

 

Relaterade inlägg:

 

4 Kommentarer

  1. Karina

    Magnesium gör verkligen skillnad!

    Svara
  2. Anna J

    Magnesium får mig att sova gott. 🙂

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Magnesium kan ofta vara ett bra hjälpmedel för bättre sömn. 🙂

      Svara

Skicka en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close