Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

Naturlig hjälp vid migrän

av | mar 18, 2019 | Blogg, Fysisk hälsa, Stresshantering | 4 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost, Grön gåva och Werlabs –

Migrän är en av våra vanligaste folksjukdomar, där över 1 miljon svenskar är drabbade. Orsaken kan vara många och kan t.ex utlösas av stress, hormonförändringar, viss mat och dryck och inte minst näringsbrister. Här följer om vad man kommit fram till genom forskning, och vad man själv kan göra för att lindra eller bli av med sina besvär.

Naturlig hjälp vid migrän

Migrän kännetecknas ofta som en ensidig, kraftig, pulserande huvudvärk som kommer i attacker. Man kan även uppleva kräkningar, illamående och en känslighet för lukter, ljus och ljud. I vissa fall kan domningar i armar och ben på ena sidan av kroppen förekomma. Ett migränanfall kan vara under allt mellan en halvtimme upp till flera dygn. Efter migränattacken brukar man känna sig alldeles utmattad och kraftlös. En del får så kallad aura innan huvudvärken börjar, som innebär kraftiga försymtom som kan ge synpåverkan så som flimmer och tunnelseende, sämre känsel eller tal och hörselstörningar. Migrän utan aura ger inga kraftiga försymtom, men man kan uppleva förkänningar som t.ex humörsvängningar, koncentrationssvårigheter, trötthet och sug efter sötsaker.

Under åren har det utförts en hel del studier på migrän när det gäller potentiella orsaker och naturliga hjälpmedel. Det finns inte en sak som hjälper för alla, eftersom orsaken till migränen kan vara många. Det gäller därför att prova sig fram till vad som hjälper just dig. Här följer om några av de mest omtalade problemen och naturliga åtgärderna vid migrän.

Brist på magnesium

Magnesium kallas för vår ”antistress mineral” som bland annat har en stor betydelse för musklerna och nervsystemets normala funktion, samt för att minska frisättningen av stresshormoner i kroppen. Genom åren har ett flertal studier visat att tillskott av magnesium kan förebygga och hjälpa vid både spänningshuvudvärk (1) och migrän (2). Här har forskning visat att nivåerna av magnesium ofta är låga hos personer som lider av migrän, och brist kan utlösa attacker (3) (4).

Brist på vitaminer

Vid ett forskningsprojekt som presenterades på American Headache Societys årliga möte 2016 (5), kunde man se ett tydligt samband mellan migrän och brist på vissa vitaminer. Det handlar främst om B2-vitamin, B9-vitamin, D-vitamin och coenzym Q10. I studien testades vitaminnivåerna hos 7 691 personer och därefter jämfördes resultaten med deras tendens att få migrän. Forskarna som ledde projektet anser att hjärnan utlöser de våldsamma symptomen vid migrän för att uppmärksamma att det saknas en eller flera vitaminer. Det har vidare gjorts en mängd studier (6) (7) (8) (9) på främst på vitamin B2 som backar upp att B2-brist kan vara problemet för väldigt många med migrän.

Vid en annan studie som utfördes vid Griffith University i Brisbane Australien (10), ingick 52 personer som diagnostiserats med migrän. Deltagarna delades upp i två grupper där ena fick en daglig dos av B6, B9 och B12. Medan den andra gruppen fick placebo. Efter 6 månader hade de svårigheter som följer med migrän, minskat från 60 % till 30 % hos B-vitamingruppen. Ingen minskning rapporterades hos placebogruppen.

Att åtgärda näringsbrister

Eftersom det finns ett tydligt samband mellan näringsbrister och migrän så bör man först och främst åtgärda eventuella brister. Se till att äta en näringsrik kost som inkluderar ovanstående mineraler och vitaminer i tillräcklig mängd. Man kan även komplettera med kosttillskott vid behov – Magnesium, D-vitamin, Q10, B2 eller ett B-komplex om man misstänker att man har brist på flera B-vitaminer. Vill man ha svart på vitt hur ens vitamin- och mineralstatus ser ut i kroppen, så kan man göra ett blodtest via t.ex Werlabs för att få sina vitamin- och mineralnivåer analyserade.

Mattram

Örten Mattram har länge använts inom örtmedicin vid migrän (11). Det finns även en hel del modern vetenskaplig forskning (12) (13) (14) som indikerar att örten kan vara ett effektivt egenvårdsmedel vid migrän för många. Örtens migränlindrande verkan antas bero på att den sakta häver de muskelkramper som hör samman med många former av migrän. Dessutom har mattram en avslappnande effekt och inflammationshämmande egenskaper. Mattram finns att köpa som örtdroppar som du blandar med vatten och dricker eller droppar direkt under tungan för snabbare upptag.

Ingefära

Ingefära är en välkänd och uppskattad antiinflammatorisk ört. Genom forskning har man sett att örten kan fungera både förebyggande och som akut hjälp vid en migränattack. Vid akut migrän visade en studie (15) att ingefäraextrakt kan vara väldigt effektiv tillsammans med mattram när örtextrakten droppas direkt under tungan.

Övrigt att tänka på:

  • Prioritera sömnen.
  • Få in en effektiv stresshantering i vardagen.
  • Se till att du är fysiskt aktiv (inte under en migränattack).
  • Praktisera avslappningsövningar och djupandning.
  • Eliminera attackutlösare. Vanliga utlösare är starka dofter, bländande ljus, hög musik, histaminrika livsmedel, smakförstärkare som MSG och sötningsmedel som aspartam. Lär känna vilka utlösare som påverkar just dig.
  • Uppmärksamma födoämnesallergier och intoleranser. Gluten är inte sällan en bov här (16).
  • Misstänker du hormonrelaterad migrän så bör du kolla upp dina hormonnivåer.

 

Källor och Referenser:

(1) Magnesium in headache: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK507271/

(2) Cephalalgia: http://www.olivamine.com/sites/default/files/research/Magnesium-Migraine.pdf

(3) Does magnesium relieve migraines? https://www.medicalnewstoday.com/articles/322596.php

(4) American migraine foundation: https://americanmigrainefoundation.org/resource-library/magnesium/

(5) Abstracts from the 58th Annual Scientific Meeting American Headache Society: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/head.12832

(6) Effectiveness of high-dose riboflavin in migraine prophylaxis. A randomized controlled trial. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9484373

(7) Effectiveness of riboflavin in pediatric migraine prevention: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3952759/

(8) Riboflavin prophylaxis in pediatric and adolescent migraine. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19649688

(9) 5 Research Backed Reasons to Take B2 for Migraine: https://migraineagain.com/take-b2-for-migraine/

(10) The effects of vitamin supplementation and MTHFR(C677T) genotype on homocysteine-lowering and migrainedisability: https://research-repository.griffith.edu.au/bitstream/handle/10072/28411/56023_1.pdf

(11) Vår örtabok, Rabén prisma, ISBN 91-518-2782-4

(12) Feverfew (Tanacetum parthenium L.): A systematic review: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3210009/

(13) Feverfew: The Natural Headache Reliever that May Fight Cancer: https://draxe.com/feverfew/

(14) National center for complementary and integrative health: https://nccih.nih.gov/health/feverfew

(15) A double-blind placebo-controlled pilot study of sublingual feverfew and ginger (LipiGesic™ M) in the treatment of migraine.

(16) Headache and CNS white matter abnormalities associated with gluten sensitivity: https://n.neurology.org/content/56/3/385.abstract

 

Relaterade inlägg:

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

4 Kommentarer

  1. Per

    Magnesium hjälpte mig!

    Svara
  2. Malin C

    Tack för tipsen!

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Trevligt att du uppskattade tipsen.

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close