Passion för hälsa header

 

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Inspirationsbrev!

Få inspiration & hälsotips direkt i mailen!

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

Produkttips!

 Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

B-vitaminkomplex

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost – 

B-vitaminer är ett samlingsnamn för åtta vattenlösliga vitaminer, som behövs för en mängd viktiga kroppsfunktioner. Bland annat har B-vitaminerna en betydelse för vårt nervsystem och muskler, för en normal ämnesomsättning och energiproduktion. B-vitaminer som kosttillskott intas ofta tillsammans i ett så kallat B-komplex. 

B-vitaminer i kosten och betydelsen för hälsan

Funktionen av de olika B-vitaminerna

B-vitaminer behövs för många av kroppens grundläggande funktioner och brist kan påverka hälsan negativt på en rad olika sätt. Alla B-vitaminer har sina unika egenskaper, samtidigt som de samverkar med varandra på ett eller annat sätt i olika kroppsprocesser. Nedan följer några av de viktigaste funktionerna av de 8 olika B-vitaminerna.

B1 (Tiamin): Bidrar till normal funktion av energiomsättningen, nervsystemet, hjärtat och har betydelse för vår psykologiska funktion.

B2 (Riboflavin): Bidrar till normal funktion av energiomsättningen, nervsystemet, slemhinnor och bildning av röda blodkroppar. Har även betydelse för huden, synförmågan och järnomsättningen, samt skyddar cellerna mot oxidativ stress och bidrar till att minska trötthet och utmattning.

B3 (Niacin): Bidrar till normal funktion av nervsystemet, energiomsättningen, slemhinnor, huden och vår psykologiska funktion. B3 bidrar även till att minska trötthet och utmattning.

B5 (Pantotensyra): Bidrar till normal funktion av D-vitamin och vissa neurotransmittorer, energiomsättningen, vår mentala prestationsförmåga, syntes och omsättning av steroidhormoner, samt bidrar till att minska trötthet och utmattning.

B6 (Pyridoxin): Bidrar till normal funktion av cysteinsyntesen, homocysteinomsättningen, energiomsättningen, proteinomsättningen, glykogenomsättningen, nervsystemet och immunsystemet. B6 har även betydelse för bildning av röda blodkroppar, samt bidrar till att reglera hormonaktiviteten och minska trötthet och utmattning.

B7 (Biotin): Bidrar till normal funktion av nervsystemet, energiomsättningen och slemhinnor. B7 har även betydelse för håret, huden och vår psykologiska funktion.

B9 (Folsyra): Bidrar till normal funktion av vävnadstillväxt hos gravida, aminosyrasyntesen, blodbildningen, homocysteinomsättningen, immunsystemet och celldelningsprocessen. Folsyra har även betydelse för normal psykologisk funktion, samt bidrar till att minska trötthet och utmattning.

B12 (Kobalamin): Bidrar till normal funktion av energiomsättningen, nervsystemet, homocysteinomsättningen, immunsystemet och celldelningsprocessen. Bidrar även till bildningen av röda blodkroppar, minskar trötthet och utmattning och har betydelse för vår psykologiska funktion.

Exempel på bra alternativ av B-komplex:

 

Fler kosttillskott av B-komplex hittar du här

 

Relaterade inlägg:

 

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close