Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

Fosfatidylserin

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Vitaminbutiken.se – 

Fosfatidylserin är en viktig komponent av hjärncellmembranen och har betydelse för hjärnfunktioner som till exempel minnet, vakenhet och förbättrad hjärnfunktion i åldrande hjärnor. 

Funktion av Fosfatidylserin för hjärnan

Funktion i kroppen av fosfatidylserin

Fosfatidylserin är en strukturell del av fosfolipider, vilka är huvudsakliga komponenter i tvålagercellmembran inklusive hjärncellmembranen. Strukturen av fosfatidylserin är en kombination av essentiella fettsyror (alfalinolensyra eller linolensyra) enkelomättat eller mättat fett (stearinsyra, palmitinsyra, arakidonsyra eller oljesyra), fettalkohol (glycerol), mineralsyra (fosfor) och aminosyran serin (1).

Fosfatidylserin finns naturligt i kroppen. Även om det är en nödvändig komponent för att reglera funktionen av alla celler, finns den i högst koncentrationen i hjärnan. Minneskapaciteten minskar med upp till 50 procent med ökad ålder, vilket till stor del beror på en minskad mängd av fosfatidylserin (1) (2). En försämrad förmåga att exempelvis komma ihåg, inlärning och koncentrationssvårigheter har visat sig vara kopplat till för låga nivåer av fosfatidylserin i hjärnan (1) (3). Forskning som gjorts i både Europa och USA, visar att ökat intag av fosfatidylserin kan spela en väsentlig roll för vitaliteten och hjärnfunktionen av åldrade hjärnor (3) (4).

Kända funktioner av fosfatidylserin (Godkända hälsopåståenden av EFSA)

  • Fosfatidylserin minskar mental och emotionell stress och förbättrar minnet.

Exempel på livsmedel som innehåller fosfatidylserin:

  • Jordnötter
  • Soja
  • Keso
  • Ricottaost
  • Kalkon
  • Fläsk

Exempel på kosttillskott med fosfatidylserin:

 

Fler produkter hittar du här

 

Källor och Referenser:

(1) Peter Wilhelmsson,Näringsmedicinska uppslagsboken Örtagårdens bokförlag, Sida: 479, ISBN: 91-631-7910-5

(2) Biosan.se / Fosfatidylserin: http://www.biosan.se/press/FosfoserFolder_2006.pdf

  (3)  Parker A, Gordon J, Thornton A, Lubker J, Bartlett M. The effects of phosphatidylserine supplementation on cognitive functioning prior and following an acute bout of resistance training in young males. Journal of the International Society of Sports Nutrition. 2010;7(suppl1):P2

  (4)  Baumeister J, Barthel T, Geiss K.R, Weiss M. Influence of phosphatidylserine on cognitive performance and cortical activity after induced stress. Nutritional Neuroscience. 2008;11(3):103-110

 

Relaterade inlägg:

 

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Annons

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close