Passion för hälsa header

 

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Inspirationsbrev!

Få inspiration & hälsotips direkt i mailen!

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

Produkttips!

 Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Vatten – Vattenfilter

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost och Bodystore –

Genom att filtrera kranvattnet så kan man reducera toxiner så som tungmetaller, läkemedelsrester, bekämpningsmedel, klor och få en bättre mineralbalans i vattnet. Längre ner på sidan hittar du några populära vattenreningsprodukter så som vattenfilterkanna och vattenfilter för kökskranen som du enkelt kan installera själv.

vattenrenings produkter för hemmet

Vattnets betydelse för hälsan

Vatten behövs för nästan alla processer i kroppen och vi klarar oss enbart några dygn utan att fylla på med mer. Hur stort vårt dagliga behov är beror på hur stor förlusten är. Behovet av vatten påverkas av omgivningens temperatur, hur mycket man svettas, fysisk aktivitet och matens sammansättning. Vissa sjukdomstillstånd som feber, kräkningar och diarré ökar behovet ytterligare.

Hjärnan består till stor del utav vatten. Redan vid ganska små vattenförluster försämras förmågan att tänka klart och man blir mentalt trött och orkar mindre. Om huden inte får tillräckligt med vätska blir den torrare och förlorar elasticitet.

Normalt utsöndras 2-2,5 liter vätska per dag via urin och svett. En del av vätskebehovet täcks av maten vi äter, resten behöver vi få i oss genom att dricka. Det sägs att medelintaget för de allra flesta ligger på 1,5 liter vatten per dag. Om vi är fysiskt aktiva, motionerar, bastar eller befinner oss i ett varmt klimat så ökar behovet.

Vatten räknas som ett näringsämne

Att få i sig tillräckligt med vatten varje dag är essentiellt för en bra hälsa. Vatten innehåller inga kalorier i sig, men ger näring, vilket gör att det räknas som ett näringsämne. Helst ska man dricka större mängder åt gånger och inte smådricka hela dagen, eftersom njurarna då aldrig får vila. Drick helst inte till måltiden utan 30 minuter innan och 2 ½ timme efter maten. Detta gör att man inte spär ut enzymerna som behövs för att matsmältningen och näringsupptaget ska fungera optimalt.

Vatten är involverat i kroppsfunktioner som t.ex:

  • Matsmältningen
  • Absorptionen
  • Cirkulationen
  • Avsöndringen
  • Transport av näringsämnen
  • Uppbyggande funktioner
  • Reglering av kroppstemperatur
  • Kroppens utrensningssystem

Vårt kranvatten

Kranvattnet är tyvärr inte så rent som man skulle kunna tro. Faktum är att gamla vattenledningar, kemikalier, tungmetaller, läkemedelsrester, bekämpningsmedel, förändrade normvärden, samt ökande miljöhot har en stor negativ påverkan på kvalitén av det svenska kranvattnet. För att ta reda på vad ditt kranvatten innehåller så kan du kontakta din kommun.

 

Exempel på vattenreningsprodukter för hemmet:

 

Fler produkter för vattenrening hittar du här

 

Relaterade inlägg:

 

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close