Vatten – Vattenfilter

Genom att filtrera kranvattnet så kan man reducera toxiner så som tungmetaller, läkemedelsrester, bekämpningsmedel, klor och få en bättre mineralbalans i vattnet. Här nedan hittar du några av de mest populära vattenreningsprodukterna på marknaden, så som vattenfilterkanna och vattenfilter för kökskranen och duschen som du enkelt kan installera själv. Klicka här för att läsa mer om vattnets betydelse för hälsan.
[cf]dafi glas[/cf] [cf]dafi plast[/cf] [cf]dafi patroner[/cf] [cf]clearly kranfilter[/cf] [cf]clearly kranfilterpatron[/cf] [cf]clearly duschfilter[/cf] [cf]clearly duschfilter patron[/cf] [cf]silver[/cf]

Fler produkter för vattenrening hittar du här

Vattnets betydelse för hälsan

Vatten behövs för nästan alla processer i kroppen och vi klarar oss enbart några dygn utan att fylla på med mer. Hur stort vårt dagliga behov är beror på hur stor förlusten är varje dag. Behovet av vatten påverkas av omgivningens temperatur, fysisk aktivitet, samt matens sammansättning. Vissa sjukdomstillstånd som feber, kräkningar och diarré ökar behovet ytterligare.

Hjärnan består till stor del utav vatten. Redan vid ganska små vattenförluster försämras förmågan att tänka klart och man blir mentalt trött. Det räcker med mindre vattenförluster för att vi ska orka mindre. Om huden inte får tillräckligt med vätska blir den torrare och förlorar elasticitet.

Normalt utsöndras 2-2,5 liter vätska per dag via urin och svett. En del av vätskebehovet täcks av maten vi äter. Resten behöver vi få i genom att dricka. Det sägs att medelintaget för de allra flesta ligger på 1,5 liter vatten per dag. Men om vi är fysiskt aktiva, motionerar, bastar, eller befinner oss i ett varmt klimat så ökar behovet.

Vatten, ljus och näring är byggstenarna i allt liv!

Att få i sig tillräckligt med vatten varje dag är essentiellt för god hälsa. Vatten innehåller inga kalorier i sig, men ger näring, vilket gör att det räknas som ett näringsämne. Man ska helst dricka större mängder åt gånger och inte smådricka hela dagen, eftersom njurarna aldrig får vila då. Drick helst inte till måltid utan 30 minuter innan och 2 ½ timme efter måltiden. Detta gör att man inte spär ut enzymerna i maten som gör att matsmältningen och näringsupptaget försvåras.

Vatten är involverat i nästan varje funktion i kroppen så som:

  • Matsmältningen
  • Absorptionen
  • Cirkulationen
  • Avsöndringen
  • Transport av näringsämnen
  • Uppbyggande funktioner
  • Reglering av kroppstemperatur
  • Kroppens utrensningssystem

Vårt kranvatten

Kranvattnet i Sverige är tyvärr inte så rent som man skulle kunna tro. Faktum är att gamla vattenledningar, kemikalier, tungmetaller, läkemedelsrester, bekämpningsmedel, förändrade normvärden, samt ökande miljöhot idag har en stor negativ påverkan på kvalitén av det svenska kranvattnet. Eftersom reningsverken inte klarar av att få bort alla skadliga ämnen från vattnet är det upp till oss själva att skaffa vattenrenare och vattenfilter för att få i oss rent och hälsosamt vatten. För att ta reda på vad ditt kranvatten innehåller så kan du kontakta din kommun.

Relaterade inlägg:

 

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close