Paleo

by Mikaela Bjerring - Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore -

Paleo är kort för paleolitisk kost eller paleoliticum även kallat stenålderskost. Den är baserad på vad vi åt förr när vi var jagare och samlare, tidsepoken innan jordbruket. Vi levde då på mat som man kunde fånga i naturen och samla från marken, träd och buskar. Inget odlades och inga djur hölls som boskap. Betoning ligger alltså på att äta ursprungsmaten som naturen har skapat. Den kost som vi konstruerade av och biologiskt anpassade för.

Paleo kost

Paleo innebär att äta ren, näringsrik och naturlig mat. Maten ska vara så oprocessad som möjligt, utan tillsatser och av bra kvalité. Följande alltid är att föredra: vilt, ekologiskt, biodynamiskt, kravmärkt, säsongsråvaror, gräsbetande och lokal-/ närproducerat, fisk och skaldjur från rena vatten etc. Helt enkelt rena och naturliga råvaror som är hållbart framtagna. Det finns såklart även en ekonomisk verklighet där det inte alltid är möjligt att köpa allt eko. Lär dig vilka livsmedel som är mest behandlade och besprutade och gör dessa din prioritering att välja ekologiskt. Här följer en lista i stora drag om vad man bör äta, samt vad man vill undvika när man äter enligt Paleo.

Att äta:

  • Grönsaker
  • Rotfrukter
  • Svamp
  • Kött (gärna vilt)
  • Fågel
  • Fisk
  • Skaldjur
  • Inälvsmat
  • Fisk
  • Ägg
  • Fetter: Smör, Ghee (klarnat smör), kokosolja, olivolja, avokadoolja, kallpressade nöt- och fröoljor
  • Frukt
  • Bär
  • Nötter och fröer
  • Drycker: vatten, kaffe, te kokosvatten, samt färsk pressade fruktjuicer
  • Örter, kryddor, havssalt
  • Bovete
  • Quinoa
  • Kokossocker, kokossirap, honung, lönnsirap (i begränsad mängd)

Att undvika:

  • Spannmål
  • Mejeriprodukter
  • Baljväxter
  • Soja
  • Vitt socker, sötningsmedel
  • Processade livsmedel
  • Bordssalt (bergssalt)

Paleo-kost är generellt mycket näringstät, antiinflammatorisk och kan ha stora fördelar för ett stabilare blodsocker, bättre insulinnivåer och blodfetter. Paleokost kan passa alla, men för en vegan/vegetarian som ser livsmedelslistan tänker nog snabbt, Nej! Det här fungera inte för mig. Men jo då, det går faktiskt om man vill. Det kan vara en utmaning i början men vegansk paleo (veleo-kost) går alldeles utmärkt.

För dig som är intresserad av att få en djupare förståelse om vad Paleo faktiskt är kan jag rekommendera boken ”Ät och lev Paleo” av Jonas Bergqvist. Han är en av Sveriges främsta förespråkare av Paleo och funktionsmedicin och genom boken så kommer du att få nya insikter och massor av inspiration. En annan fantastisk bok om Paleo med fokus på recept är ”Jonas Paleokök” skriven av TV-kocken Jonas Lundgren. Här delar han med sig av sina bästa nordiska paleorecept.

Oavsett om man väljer att äta enligt Paleo eller någon annan kosthållning så bör man alltid lyssna på sin kropp och vad den mår bra av. Man behöver ha en förståelse för att det man äter dagligen påverkar hälsan på många nivåer: vikten, immunsystemet, hormonerna, hjärnan och en massa andra kroppsfunktioner. Det handlar inte om någon tillfällig och kortvarig diet, utan att hitta en livslång kosthållning som möter ens individuella behov så att man kan leva ett så friskt liv som möjligt.

Relaterade inlägg: