Passion för hälsa header

 

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Inspirationsbrev!

Få inspiration & hälsotips direkt i mailen!

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

Rabatter & Kampanjer

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Koppar ( Cu )

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost –

Koppar är ett essentiellt näringsämne, vilket betyder att vi måste få i oss det via kosten. Mineralet är involverat i en rad viktiga kroppsfunktioner. Bland annat spelar koppar en roll för nervsystemets och immunsystemets normala funktion, samt för hudens och hårets pigmentering. 

Mineralen koppar i kosten och som kosttillskott

Funktion av koppar i kroppen

Koppar räknas som en antioxidant som har betydelse för immunsystemets normala funktion och skydda cellerna mot oxidativ stress. Mineralet fungerar som en katalysator som lagrar och frisätter järn till hemoglobinet och bidrar därmed till normal järntransport i kroppen. Det är även en mineral som har betydelse för energiomsättningen, för att bibehålla normal bindväv och för huden och hårets pigment.

Brist på koppar

Brist på koppar kan uppstår vid till exempel vissa tarmsjukdomar. Kopparbrist kan ge anemi, blodbrist, och störd benbildning hos barn, samt störd hjärnfunktion hos vuxna. Eftersom koppar har en betydelse för hudens och hårets pigment kan brist ge pigmentförändringar.

Kända funktioner av koppar (Godkända hälsopåståenden av EFSA)

  • Koppar bidrar till att bibehålla normal bindväv.
  • Koppar bidrar till immunsystemets normala funktion.
  • Koppar bidrar till att skydda cellerna mot oxidativ stress.
  • Koppar bidrar till normal energiomsättning.
  • Koppar bidrar till nervsystemets normala funktion.
  • Koppar bidrar till normal järntransport i kroppen.
  • Koppar bidrar till hudens normala pigmentering.
  • Koppar bidrar till hårets normala pigmentering.

Exempel på livsmedel som innehåller koppar:

  • Lever och inälvsmat
  • Skaldjur
  • Nötter
  • Kakao
  • Kött
  • Fisk
  • Grönsaker
  • Spannmål
  • Dricksvattnet

Exempel på kosttillskott med koppar:

 

Fler kosttillskott som innehåller koppar hittar du här

 

Källor och Referenser:

(1) Peter Wilhelmsson,Näringsmedicinska uppslagsboken Örtagårdens bokförlag, ISBN: 91-631-7910-5.

(2) Livsmedelsverket: https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/salt-och-mineraler1/koppar

 

Relaterade inlägg:

 

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close