Glutamin, L-glutamin, glutaminsyra

Glutamin är en icke essentiell aminosyra och en av de 20 aminosyror som är byggstenar i protein. Den tillhör gruppen hydrofila, polära aminosyror och är dessutom den mest förekommande aminosyran i kroppens vävnader, framförallt i muskelvävnad och i blodet. Glutamin spelar även en central roll för energiomsättningen och är en perfekt byggsten för glutation som är kroppens kraftfullaste antioxidant. Klicka här för att läsa mer om glutamin
[cf]holistic glutamin[/cf] [cf]core glutamin[/cf] [cf]solgar glutamin[/cf]

Fler kosttillskott av hittar du här

Aminosyran glutamin

Funktion av glutamin i kroppen

Glutamin är som nämnt ovan en av de 20 aminosyror som tillsammans bygger upp protein. I kosten finns det i formen glutaminsyra som delvis omvandlas till glutamin. Glutamin är icke-essentiell, vilket betyder att kroppen kan tillverka en viss mängd själv. L-glutamin kan dock bli essentiell vid omständigheter så som läkande tarm och andra mag- och tarmproblem, feber, stress, hård träning, strikt diet och sjukdom. Glutamin förbrukas då i större mängder, vilket gör att kroppens egenproduktion inte hänger med (1). Under sådana påfrestande omständigheter kan det vara fördelaktigt att tillföra kroppen extra glutamin.

Glutamin är den vanligaste aminosyran i våra muskler och förbrukas snabbare vid hård träning (1). Glutamin kan även till viss del omvandlas i kroppen till GABA och glutamat med hjälp av magnesium. Glutamin är en perfekt byggsten för glutation som är kroppens kraftfullaste antioxidant. Ju mer glutation som finns i cellerna, desto bättre skyddas kroppen mot fria radikaler.

Glutamin spelar en roll vid energiomsättning, proteinsyntes, och en bra syrebalans. Aminosyran är också viktig för kroppen cellenergi tillsammans med bland annat glukos. Glutamin deltar även i många uppbyggande processer, i transporten av ammoniak ut i blodet, samt för kroppens kväveoxidsystem (2).

Tillskott av glutamin vid fysisk träning

Glutamin är ett flitigt använt tillskott för dom som tränar hårt. Syftet med rent glutamintillskott är främst för att öka muskelpumpen, bygga muskler och för snabbare återhämtning efter träning. Eftersom glutamin är den mest förekommande aminosyran i muskeln bidrar den också till att binda vätska i musklerna, vilket får dem att bli fylligare och upplevs kraftigare (3).

Glutamin sägs även kunna öka glykogeninlagringen i musklerna som är oerhört viktigt för att man ska kunna prestera maximalt. Vid för lite glutamin blir effekten det motsatta och man riskerar istället att bli övertränad (4).

Eftersom glutamin är en aminosyra som ingår i protein finns den i alla proteintillskott i formen glutaminsyra. Den ingår även i många aminosyrakomplex och finns som ett enskilt tillskott i formen L-glutamin. L-formen betyder att aminosyran är i fri form och i högre nivå tas upp i blodet.

Glutamin för mage och tarm

Glutamin är även en intressant aminosyra för vår mage och tarm. Glutamin produceras till viss del i vår tarm och är viktig för en frisk tarmslemhinna, för vår matsmältning och näringsupptaget i tarmen.

Vid tarmsjukdomar så kan det uppstå glutaminbrist eftersom tarmens förmåga att producera glutamin då försämras. När din tarmslemhinna behöver energi så föredrar den glutamin istället för glukos, vilket betyder att glutamin kan vara en av de viktigaste näringsämnen som din tarm behöver.

Glutamin reglerar även de proteiner som skapar läckande tarm och kan på så vis både hjälpa till att läka en läckande tarm, men också förebygga att läckande tarm uppstår tillsammans med mjölksyrebakterier och en del andra näringsämne (5).

De proteiner som ser till att täta tarmens slemhinna så att den inte läker, kan utföra sitt jobb så länge det finns gott om glutamin (6). Vid glutaminbrist minskar glutaminnivån i cellerna och då ökar också risken för genomsläpplighet, som man kallar läckande tarm. Glutamin är därför en aminosyra att ser till att få i sig mer av när det finns problem i mage och tarm (7).

Exempel på livsmedel som innehåller glutamin

Glutamin finns inte i kosten, men glutaminsyra gör. I kroppen kan glutaminsyra omvandlas till glutamin till viss del. Födoämnen som innehåller glutaminsyra är exempelvis:

  • Vilt
  • Kyckling
  • Fläsk
  • Nötkött
  • Ägg
  • Ricottaost
  • Yoghurt
  • Grönsaker och fermenterad mat innehåller små mängder

 

[cf]Källor[/cf]

 

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close