Yoga

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore, Svensk hälsokost och Mindly –

Ordet yoga är sanskrit och betyder “att föra samman”. Det är ett helt system för att förena kropp, själ och sinne i balans och harmoni. Genom fysiska ställningar, andningsövningar, avslappning samt koncentrations- och meditationstekniker tränar man både den fysiska och mentala kontrollen och styrkan.

Fördelar med yoga

 

Yogans bakgrund

Yoga härstammar ursprungligen från Indien där det praktiserats under mer än 5000 år. Yoga beskrivs ofta som konsten att leva, grundat på kunskapen om livet – en väg till inre lycka och frihet som frambringar vårt fulla potential som människa. Det var först på 1800-talet som yoga kom till västvärlden, men de flesta var då väldigt skeptiska och såg det som något flummigt och konstigt. På 1960-talet fram till idag har intresset vuxit kraftigt. I takt med att prestationskraven ökat, högre vardagstempo och mer stress har allt fler blivit medvetna om att det finns mycket att hämta i det österländska hälsosystemet.

Syftet med yoga

Det finns en mängd olika inriktningar och yogaformer. Det är ett helkroppssystem som fokuserar lika mycket på det fysiska, som det mentala och själsliga. Yogan kan även hjälpa dig att bli mer närvarande i nuet. Att skapa en medvetenhet med alla sinnen fokuserade. Yogan innehåller många olika delar som inkluderar fysiska positioner (asanas), andningsövningar (pranayama), samt avslappningsövningar och meditationstekniker.

Kroppsställningar – asana: Löser spänningar i muskler och leder. Man tränar styrka, smidighet, balans, fokusering och rörlighet. Alla övningar görs i koordination med rätt andning. Rörelserna påverkar leder, muskler, nervsystem, endokrina körtlar, matsmältningen och inre organ.

Andningsövningar – pranayama: Genom rätt andning lär vi oss att lyssna på oss själv och påverka hur vi mår. Det hjälper oss att slappna av, bli mer balanserade och öka energinivån i kroppen när vi behöver det. Andningen påverkar hela kroppssystemet och därmed livskraften. Effektiviteten av andningen och lungkapaciteten förbättras och kroppen blir bättre syresatt. Genom effektiv andning med pranayamas kan vi även påverka vårt känslo- och nervsystem på ett djupare plan.

Meditation och avslappningsövningar: Dessa övningar är en viktig del av yogan. Det är ett effektivt sätt att hantera känslor, tankar och stress. Det bidrar till att stilla sinnet och öka medvetenheten som ger ett större lugn och tillfredsställelse.

Yoga är en process, den betonar att alltid arbeta i lugnt tempo och ta ett steg i taget. På detta sätt uppfyller yogan den holistiska grundtanken av att uppnå balans i livet och få med sig alla element hos människan.

Positiva effekter som yoga kan bidra med:

    • Stärker kroppens muskler och leder
    • Rörligare och smidigare kropp
    • Effektivare andning och syresättning av kroppen
    • Bättre cirkulation i kroppen
    • Tränar upp balanssinnet
    • Ökar kroppsmedvetenheten
    • Minskar stress
    • Förbättrar sömnen
    • Stärker självkänslan och självförtroendet
    • Ger harmoni och inre lugn
    • Bättre koncentration och fokus

Att komma igång med yoga

Oavsett kön, ålder, storlek, funktionsnedsättningar eller skador, så är yoga något för alla. Välj en yogaform som passar dig och testa dig fram i din egen takt. Precis som med allt annat så tar det tid att komma in i något och bli bra på det. Yoga är en utmaning, men vi behöver utmana oss själva för att kunna växa som människor. Kanske kommer du att hitta en ny vana som blir en fantastisk del av din livsstil.

För att komma igång med yoga så kan du ta hjälp av böcker för att fördjupa din kunskap. För att få en bättre förståelse om hur olika övningar ska utföras så kan instruktionsvideos vara ett fantastiskt verktyg. Börja från grunden med enkla övningar och avancera därifrån. Det finns även gott om yogastudios och yogapass på var och vartannat gym idag. När det kommer till yogaredskap och yogakläder så finns det en uppsjö att välja mellan, men till att börja med så behöver du inte göra det så komplicerat. Det viktigaste är att ha en bra yogamatta och att du bär kläder som sitter bekvämt, utan att vara i vägen. Därefter kan du komplettera din yogautrustning efter behov.

 

Boktips:

Relaterade inlägg:

 

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close