B2-vitamin – Riboflavin

Vitamin B2, riboflavin även kallad vitamin G är en vattenlöslig vitamin. Den räknas även som en antioxidant och bidrar till att skydda kroppens celler mot oxidativ stress. Riboflavin stödjer cellernas energiproduktion och behövs för en normal ämnesomsättning. Vitaminet deltar även vid produktionen av fleromättade fettsyror och flera viktiga hormoner. Klicka här för att läsa mer om vitamin B2, riboflavin
[cf]great earth b2[/cf] [cf]Holistic mega b-komplex[/cf] [cf]bättre hälsa[/cf]

Fler tillskott av B-vitaminer hittar du här

Vitamin B2 riboflavin

Om vitamin B2, riboflavin

Riboflavin behövs för en mängd olika kroppsfunktioner och har bland annat betydelse för huden, slemhinnorna och synen. Riboflavin är även nödvändigt för energiomsättningen av kolhydrater, protein och fett. I bundna former som coenzymer medverkar riboflavin i oxidations- och reduktionsreaktioner i ett antal metaboliska reaktionskedjor och i cellernas energiproduktion via cellandningen. B2 bidrar till att cellerna blir syresatta, har betydelse för nervsystemets normala funktion och bidrar till minskad trötthet och utmatning. Riboflavin har även till uppgift att aktivera och stödja ett flertal andra näringsämnen så som vitamin B6, folsyra, niacin och vitamin K i deras uppgifter i kroppen (1).

Brist av vitamin B2 kan bland annat orsaka (1) (2):

  • Sprickor i mungiporna
  • Irritation i ögonen
  • Förändringar i slemhinnor och hud

Toxicitet

Ingen känd toxicitet, överskottet utsöndras med urinen. (1)

Kända funktioner av vitamin B2, riboflavin i kroppen (Godkända hälsopåståenden av EFSA)

  • Vitamin B2, riboflavin bidrar till nervsystemets normala funktion.
  • Vitamin B2, riboflavin bidrar till normal energiomsättning.
  • Vitamin B2, riboflavin bidrar till att bibehålla normal hud.
  • Vitamin B2, riboflavin bidrar till att bibehålla normala slemhinnor.
  • Vitamin B2, riboflavin bidrar till att bibehålla normala röda blodkroppar.
  • Vitamin B2, riboflavin bidrar till normal järnomsättning.
  • Vitamin B2, riboflavin bidrar till att bibehålla normal synförmåga.
  • Vitamin B2, riboflavin bidrar till att minska trötthet och utmattning.
  • Vitamin B2, riboflavin bidrar till att skydda cellerna mot oxidativ stress.

Exempel på livsmedel som innehåller betydande mängder vitamin b2, riboflavin:

  • Kött
  • Fågel
  • Ägg
  • Inälvsmat
  • Mjölkprodukter
  • Baljväxter
  • Gröna bladgrönsaker
  • Fullkornsprodukter
  • Berikad havremjölk, rismjölk och andra vegetabiliska mjölk alternativ

 

[cf]Källor[/cf]

 

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close