Taurin, L-taurin

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svenskt kosttillskott – 

Taurin är en aminosyra som är vanligt förekommande i våra muskler. Det är ett uppskattat kosttillskott i samband med styrketräning eftersom det bidrar till ökat muskeltryck/muskelpump. 

Funktion av aminosyran taurin vid träning.

Funktion av taurin i kroppen

Taurin är en icke essentiell aminosyra, men som vid vissa tillfällen kan vara semi-essentiell på grund av att den ingår i en amininnehållande svavelgrupp. L-Taurin är en neurotransmittor som tillverkas i kroppen från cystein i levern och från metionin i övriga kroppen. Det krävs B6-vitamin för dess omvandling. Kvinnor har generellt större behov av taurin än män eftersom kvinnohormonet estradiol hindrar taurinsyntesen i levern. Taurinhalterna i blodet ökar allteftersom zinkhalterna sjunker, vilket då leder till låga halter av taurin i hjärnan. Zink är därmed mycket viktigt för taurin.

Taurin finns i hög koncentration i det centrala nervsystemet, tallkottkörteln, näthinnan, hjärnan, skelettmuskulaturen och i dom vita blodkroppar. Taurinet har en rad uppgifter i kroppen och alla dess olika roller är ännu inte fullständigt klarlagt. Den mest kända och väldokumenterade funktion hos Taurin är att konjungera gallsalter som emulgerar fett, då den ingår som beståndsdel i det ena av våra två viktigaste förekommande gallsalter.

Gallsalterna är en förening mellan kolsyra, som bildas ur kolesterol, gallsalter i tarmen och aminosyran glycin eller svavelföreningen taurin. Gallsalterna är vattenlösliga och emulgerar fettet d.v.s. omvandlar fettet till många små fettdroppar. En del är så små att de kan tas upp via tarmslemhinnan direkt, men emulgeringen är främst till för att åstadkomma en större yta där tarmens fettspjälkande enzymer kan arbeta. Gallsalterna påskyndar också verkan av bukspottskörtelns fettspjälkande enzym.

Gallsalterna behövs inte bara för absorptionen av vanligt fett, utan också för upptag av de fettlösliga vitaminerna A, E, D och K. Gallsalterna håller det kolesterol som lämnar kroppen via galla i lösning och förhindrar bildning av gallsten. Gallsalterna ökar tarmperistaltiken så att tarminnehållet kommer i kontakt med tarmväggen och dess näring kan tas upp av kroppen. Taurin finns i störst mängd i hjärtat och bibehåller kalium och kalcium i hjärtmuskeln och stödjer därför hjärtfunktionen.

Taurin vid träning

Taurin är en aminosyra som är vanligt förekommande i våra muskler. Det är ett uppskattat tillskott vid styrketräning och används ofta för att förbättra prestationen genom ökat muskeltryck/muskelpump. I likhet med glutamin, anses taurin vara en villkorligt essentiell aminosyra som under perioder av extrem stress och fysisk utmattning då kroppen inte producerar tillräckligt på egen hand för att möta behovet under dessa omständigheter. Det kan då vara nödvändigt att få i sig mer taurin.

Taurin reglerar vätskebalansen och mineralsalter i blodet. Det upprätthåller rörlighet för kalium, magnesium och natrium genom cellmembranen och reglerar jonbalans mellan celler. Tack vare sin förmåga att reglera elektrolyter kan det spela en roll för att förebygga muskelkramp. Taurin har betydelse vid muskelkontraktion, där aminosyran förbättrar möjligheten för musklerna att generera kraft genom att öka upptaget och frisättning av kalciumjoner.

Taurin fungerar som en metabolisk sändare och är viktig för hjärnans ämnesomsättning. Det stabiliserar pulsen eftersom det är en hämmande neurotransmittor som bidrar till att förbättra fokus under träning. Aminosyran bidra även till att stabilisera cellmembran i hjärnan och hjärtat.

Försiktighet med taurin

Man ska inte kombinera taurin med aspirin för det kan stimulera frisättning av magsyra och orsaka ulcerös kolit. Taurin bör inte heller intas tillsammans med alkohol. Aminosyran har även förmågan att öka insulinkänsligheten och sänka blodsockret.

 

Exempel på kosttillskott med taurin:

 

Fler kosttillskott hittar du här

 

(1) Peter Wilhelmsson,Näringsmedicinska uppslagsboken Örtagårdens bokförlag, ISBN: 91-631-7910-5.

(2) Livsmedelsverket om taurin: https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/kosttillskott/amnen-i-kosttillskott/taurin

 

Relaterade inlägg:

 

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Instagram

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close