Passion för hälsa header

 

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Inspirationsbrev!

Få inspiration & hälsotips direkt i mailen!

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

Produkttips!

 Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Prebiotika

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost –

Prebiotika är komplexa kolhydrater som inte bryts ner av kroppens matsmältningsenzymer utan når tjocktarmen intakta. I tarmen fungerar prebiotika som mat åt de goda tarmbakterierna och gynnar dess tillväxt som har betydelse för en frisk tarmflora.

Prebiotika gynnar tillväxten av goda tarmbakterier

Funktion av prebiotika

Prebiotika är föda för probiotiska bakterier och stimulerar deras tillväxt. Det leder till ökad produktion av kortkedjade fettsyror som sänker pH-värdet i tarmen. Effekten blir bland annat ökad mängd avföring. Prebiotika bidrar därmed till en balanserad och välfungerande tarmflora.

Det är främst en grupp sockerarter som representerar prebiotika som heter oligosaccharider. Dessa består av: Fruktooligosackarider (FOS), Inulin, laktulos, laktilol, laktosukros, pyrodextrin, Isomaltooligosackarider, sojaoligosackarider, transgalaktooligosackarider, xylooligosackarider. Av dessa är inulin och FOS och de vanligaste förekommande i tillskott av prebiotika. En kombination utav både probiotika och prebiotika kallas symbiotika. Denna kombinationen bidrar både med mjölksyrabakterier och mat för att de goda bakterierna ska kunna förökas.

Inulin är en form av prebiotika som innehåller fruktaner som fungerar som prebiotiska ämnen som stimulerar tillväxt av bifidobakterier i tarmen. Inulin framställs ofta från chikoriaroten. Svartrot, lök, vitlök, endiver och jordärtskocka.

FOS består av kortkedjade oligosackarider innehållande D-glukos och D.fruktos. FOS stimulerar tillväxt av bifidobakterier i tjocktarmen. Oligosackarider finns i t.ex bönor.

Andra ämnen som nyttiga bakterier gärna livnär sig på och som stödjer tillväxten av goda tarmbakterier är beta-glukaner, pektin och resistent stärkelse. Fibrer, vasslekoncentrat, kolostrum, laktoferrin och laktoperoxidas räknas oftast också till prebiotika. Reaktioner vid för stort intag av prebiotika vid känslig mage kan vara uppblåsthet, gasbildning, magknip och diarré. Då bör man minska intaget och sen öka successivt. Vid mag- och tarmproblem som IBS och SIBO kan man behöva ta speciella åtgärder.

Exempel på livsmedel som innehåller prebiotika

  • Jordärtskocka – prebiotika rik på inulin
  • Svartrot – prebiotika rik på inulin
  • Sparris – prebiotika rik på inulin
  • Bananer – prebiotika rik på inulin
  • Gul lök – prebiotika rik på inulin
  • Äpplen – innehåller den lösliga fibern pektin
  • Plommon – innehåller den lösliga fibern pektin
  • Kål – innehåller den lösliga fibern pektin
  • Bönor – prebiotika rik på oligosackarider

 

Exempel på produkter med prebiotika:

 

Fler produkter med prebiotika hittar du här

 

Relaterade inlägg:

 

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close