Passion för hälsa Blogg

 

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Inspirationsbrev!

Få inspiration & hälsotips direkt i mailen!

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

Rabatter & Kampanjer

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Isoleucin, L-isoleucin

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svenskt kosttillskott –

Isoleucin tillhör gruppen grenade aminosyror (BCAA) och är en av de 20 aminosyror som bygger upp protein. Den är essentiell och ingår i skaran neutrala, hydrofoba och opolära aminosyror. Tillskott av BCAA är främst populärt för att öka uthålligheten, muskeltillväxten och återhämtningen vid träning.

Funktion av aminosyran Isoleucin

Funktion av isoleucin i kroppen

Isoleucine har betydelse för tillverkning av hemoglobin och är involverad i utveckling och reparation av energireglering och muskler. Behovet av isoleucin och övriga grenade aminosyror ökar därför efter trauman och operationer. Isoleucin är även involverad i blodsockerregleringen, vilket har en extra stor betydelse för personer som lider av obalans i blodsockret.

Isoleucin och BCAA vid träning

Isoleucin agerar som en energikälla vid fysisk ansträngning och bidrar då till ökad uthållighet och muskeltillväxt. Aerobisk och icke aerobisk träning, styrketräning och andra fysiskt ansträngande motionsformer kräver mer isoleucine tillsammans med övriga grenkedjade aminosyror Leucin och Valin.

L-valin och L-isoleucin spelar båda en roll för proteinsyntesen, men valin är mest känd för att öka den mentala prestationen, vilket bidrar till bättre träningsmotivation. L-leucin är intressant eftersom den har en stor betydelse för proteinsyntesens start, som är en nödvändig process för muskeltillväxt. L-leucin är därför oftast den aminosyra som det finns mest av i BCAA-tillskott. BCAA är ett mycket populärt tillskott vid träning för att hjälpa muskeluppbyggnaden, minska muskelnedbrytningen och främja återhämtningen.

Exempel på livsmedel som innehåller isoleucin:

  • Nötkött
  • Fläsk
  • Vilt
  • Kyckling
  • Lever
  • Fisk
  • Ägg
  • Mjölk
  • Keso
  • Sojaprotein
  • Kelp
  • Spirulina
  • Råg
  • Cashewnötter
  • Mandlar
  • Pumpakärnor
  • Sesamfrön
  • Solrosfrön
  • Kikärtor
  • Linser

 

Exempel på kosttillskott som innehåller Isoleucin:

 

Fler kosttillskott hittar du här

 

Relaterade inlägg:

 

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close