C-vitamin – Askorbinsyra

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost – 

C-vitamin (Askorbinsyra) är en vattenlöslig vitamin, en organisk syra och en antioxidant. Vitaminet bidrar till att skydda cellerna mot oxidativ stress, har betydelse för kroppens försvar, är involverat i uppbyggnaden av vävnader och är inblandat i en lång rad viktiga kroppsprocesser.

Funktion av C-vitamin och bra kosttillskott av C-vitamin

Funktion av C-vitamin i kroppen

C-vitamin har många viktiga uppgifter i kroppen. Till exempel hjälper det till att bygga upp kroppens benvävnad och brosk. Vitaminet har även betydelse för att kollagen skall bildas som bygger upp vår stödjevävnad och bidrar till normal funktion av huden, blodkärlen, benstommen, tandköttet och tänderna. C-vitamin bidrar också till normal funktion av immunsystemet, nervsystemet och energiomsättningen. Det har en betydelse för normal psykologisk funktion och bidrar till att minska trötthet och utmattning.

C-vitamin är känd som en kraftfull antioxidant som skyddar cellerna mot oxidativ stress och motverkar den skadliga effekten av fria radikaler som bryter ner kroppen celler. I perioder när vi utsätts för mycket stress ökar den negativa påverkan utifrån och då är det extra viktigt att få i sig tillräckligt med antioxidanter via kosten. C-vitamin har också en betydelse för upptaget av järn i kroppen. Kroppen har svårt att tillgodogöra sig järn ur maten, men tillsammans med C-vitamin kan upptaget förbättras.

Brist på C-vitamin

Tidig C-vitaminbrist kan visa sig som utmattning, trötthet, ångest och irritation. Orsaken är bland annat att binjurarnas hormonproduktion störs. Ett av de första tecknen är att tunna blodkärl brister och det kan märkas som blödande tandkött. Allvarlig brist kan i sällsynta fall ge skörbjugg, en sjukdom med symtom som inflammationer i tandköttet, försämrad sårläkning och infektionskänslighet.

Kända funktioner av C-vitamin i kroppen (Godkända hälsopåståenden av EFSA)

  • C-vitamin bidrar till immunsystemets normala funktion.
  • C-vitamin bidrar till att bibehålla immunsystemets normala funktion under och efter intensiv fysisk träning.
  • C-vitamin bidrar till att skydda cellerna mot oxidativ stress.
  • C-vitamin bidrar till att minska trötthet och utmattning.
  • C-vitamin bidrar till nervsystemets normala funktion.
  • C-vitamin bidrar till normal psykologisk funktion.
  • C-vitamin bidrar till normal kollagenbildning som har betydelse för blodkärlens normala funktion.
  • C-vitamin bidrar till normal kollagenbildning som har betydelse för benstommens normala funktion.
  • C-vitamin bidrar till normal kollagenbildning som har betydelse för broskets normala funktion.
  • C-vitamin bidrar till normal kollagenbildning som har betydelse för tandköttets normala funktion.
  • C-vitamin bidrar till normal kollagenbildning som har betydelse för hudens normala funktion.
  • C-vitamin bidrar till normal kollagenbildning som har betydelse för tändernas normala funktion.
  • C-vitamin bidrar till normal energiomsättning.
  • C-vitamin bidrar till att återbilda den reducerade formen av vitamin E.
  • C-vitamin ökar järnupptaget.

Exempel på livsmedel rika på C-vitamin:

  • Nypon
  • Gojibär
  • Guava
  • Svartvinbär
  • Paprika
  • Bladpersilja
  • Brysselkål
  • Nässlor
  • Citrusfrukter
  • Havtorn

Att välja kosttillskott av C-vitamin

Om man väljer att komplettera kosten med ett kosttillskott av C-vitamin så finns det en del som man bör vara medveten om. Även om vanlig askorbinsyra (rent naturligt C-vitamin) är en bra form av C-vitamin, så kan den för vissa personer irritera magen eftersom den har ett mycket lågt pH-värde. Har man känslig mage kan man istället välja en form med neutralt pH-värde för att slippa att magen blir upprörd. Genom att binda askorbinsyra med olika mineraler och aminosyror så får man fram askorbater som till exempel Ester-C och UltraPotent-C som både är effektiva och skonsamma för magen. C-vitamin och bioflavonoider (vitamin P) förekommer alltid tillsammans i naturen. De kompletterar varandra och hjälper kroppen att bättre ta upp C-vitaminet. Det är även bra att välja ett tillskott som är tidsutsöndrande. Det innebär att vitaminet frigörs långsamt ut i blodet under 6-8 timmar, vilket gör att du kan tillgodo göra dig mer av vitaminet under en längre tid. Vill du läsa mer om C-vitamin och bristsymtom kan du göra det här.

Exempel på bra kosttillskott av C-vitamin:

 

Fler kosttillskott av C-vitamin hittar du här

 

Källor och Referenser:

(1) Peter Wilhelmsson, Näringsmedicinska uppslagsboken, Örtagårdens bokförlag, ISBN: 91-631-7910-5.

(2) Livsmedelsverket – https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/vitaminer-och-antioxidanter/vitamin-c

 

Relaterade inlägg:

 

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close