Passion för hälsa Blogg

 

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Inspirationsbrev!

Få inspiration & hälsotips direkt i mailen!

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

Rabatter & Kampanjer

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Tyrosin, L-tyrosin

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svenskt kosttillskott –

Tyrosin är en icke-essentiell aminosyra och en av byggstenarna i protein. Aminosyran har stor betydelse för vår sköldkörtel. Vid träning är tyrosin populär på grund av sin uppiggande effekt och förmåga att öka prestationen och fettförbränningen. 

Aminosyran Tyrosin i kroppen och som kosttillskott

Funktion av i tyrosin kroppen

Tyrosin, även känd som L-tyrosin eller 4-hydroxyphenylalanine är en icke essentiell aminosyra som kroppen själv kan tillverka från aminosyran fenylalanin. Namnet har den fått efter det grekiska tyros vilket betyder ost, eftersom den förekommer rikligt i proteinet kasein som finns i ost och andra mejeriprodukter.

I kroppen bildar aminosyran tyrosin och enzymet tyrosinas ämnet dopamin som är en av de viktigaste signalsubstanserna i det centrala nervsystemet. Dopamin i sin tur bildar noradrenalin och adrenalin, vilka är viktiga för prestationsförmågan. Tyrosin är även föregångare till sköldkörtelhormoner och spelar en stor roll i ämnesomsättning och energiomsättning av fett, kolhydrater och protein. Tyrosin samverkar också med proteiner som genomgår signaltransduktion att inleda olika cellulära processer.

Tillskott av L-tyrosin vid träning

Tyrosin ingår ofta i PWO-tillskott tillsammans med andra aminosyror pågrund av dess uppiggande och prestationshöjande effekt. Tyrosin finns också som enskilt tillskott och då i formen L-Tyrosin. L-formen av en aminosyra betyder att aminosyran är i fri form och då lättare och snabbare tas upp i blodet.

Exempel på livsmedel som innehåller tyrosin:

  • Ost
  • Keso
  • Torr mjölk
  • Ricottaost
  • Vetekli
  • Fisk
  • Kött
  • Kyckling
  • Avokado
  • Bananer
  • Lima bönor
  • Mandel
  • Jordnötter
  • Solroskärnor
  • Pumpafrön

 

Exempel på kosttillskott med tyrosin:

 

Fler kosttillskott hittar du här

 

Källor och Referenser:

(1) Peter Wilhelmsson,Näringsmedicinska uppslagsboken Örtagårdens bokförlag, ISBN: 91-631-7910-5.

 

Relaterade inlägg:

 

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close