Tyrosin, L-tyrosin

Tyrosin är en icke-essentiell aminosyra som är en av byggstenarna i protein. Den ingår ofta i PWO-tillskott och finns även som enskilt tillskott i formen L-tyrosin. Vid träning är aminosyran populär på grund av sin uppiggande effekt, för att öka prestationsförmågan och för fettförbränningen. Klicka här för att läsa mer om tyrosin
[cf]solgar tyrosin[/cf] [cf]core tyrosin kap[/cf] [cf]core tyrosin[/cf] [cf]self omni tyrosin[/cf]

Fler kosttillskott hittar du här

Aminosyran treonin

Funktion av i tyrosin kroppen

Tyrosin, även känd som L-tyrosin eller 4-hydroxyphenylalanine är en icke essentiell aminosyra som kroppen själv kan tillverka från aminosyran fenylalanin. Namnet har den fått efter det grekiska tyros vilket betyder ost, eftersom det förekommer rikligt i proteinet kasein som finns i ost och andra mejeriprodukter.

I kroppen bildar aminosyran tyrosin och enzymet tyrosinas en av de viktigaste signalsubstanserna i det centrala nervsystemet, dopamin. Dopamin i sin tur bildar noradrenalin och adrenalin, vilka är viktiga för prestationsförmågan. Denna aminosyra är även föregångare till sköldkörtelhormonerna och spelar en stor roll i ämnesomsättningen och energiomsättning av fett, kolhydrater, protein. Tyrosin samverkar även med proteiner som genomgår signaltransduktion att inleda olika cellulära processer.

Tillskott av L-tyrosin vid träning

Som tillskott finns tyrosin i olika varianter och används främsta av de som tränar hårt för dess uppiggande och prestationshöjande effekt. Tyrosin finns också som enskilt tillskott, och då i formen L-Tyrosin. Den förekommer ofta i pre workout-tillskott tillsammans med andra aminosyror. L-form av en aminosyra betyder att aminosyran är i fri form och då lättare och snabbare tas upp i blodet.

Exempel på livsmedel som innehåller tyrosin

  • Ost
  • Keso
  • Torr mjölk
  • Ricottaost
  • Vetekli
  • Fisk
  • Kött
  • Kyckling
  • Avokado
  • Bananer
  • Lima bönor
  • Mandel
  • Jordnötter
  • Solroskärnor
  • Pumpafrön

 

[cf]Källor[/cf]

 

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close