Passion för hälsa Blogg

 

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Inspirationsbrev!

Få inspiration & hälsotips direkt i mailen!

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

Rabatter & Kampanjer

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

A-vitamin, Retinol, Betakaroten

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost –

A-vitamin är ett fettlösligt vitamin som används som beteckning för det naturliga ämnet, retinol. Betakaroten är ett provitamin A, eftersom det vid behov kan omvandlas till A-vitamin i kroppen. A-vitamin har bland annat betydelse för att våra ögon, slemhinnor och hud ska fungera normalt. 

Betydelsen av A-vitamin och betakaroten för kroppen

A-vitamin och betakaroten i kosten

Många grönsaker och frukter innehåller karotenoider som t.ex betakaroten. Karotenoiderna kallas provitamin A eftersom de inte har retinolaktivitet i sig, utan måste omvandlas till A-vitamin i kroppen. Omvandlingen sker endast vid behov, så man kan inte överdosera A-vitamin genom att äta karotenoider från kosten. I animaliska livsmedel finns A-vitamin i form av så kallade retinoider.

I kroppen lagras A-vitamin främst i levern som retinylestrar, men även i viss mån i njurar, lungor och fettvävnad. Om A-vitamin skulle saknas i kosten kan kroppen vid behov utnyttja dessa depåer. Vegetabiliska källor till betakaroten är starkt orange, gula och gröna frukter och grönsaker. Animaliska källor till A-vitamin är främst lever, ägg, ost och matfett.

Kända funktioner av A-vitamin i kroppen (Godkända hälsopåståenden av EFSA)

  • A-vitamin har en roll i cellspecialiseringsprocessen.
  • A-vitamin bidrar till immunsystemets normala funktion.
  • A-vitamin bidrar till normal järnomsättning.
  • A-vitamin bidrar till att bibehålla normala slemhinnor.
  • A-vitamin bidrar till att bibehålla normal hud.
  • A-vitamin bidrar till att bibehålla normal synförmåga.

Exempel på livsmedel som innehåller betydande mängd A-vitamin eller betakaroten

  • Morötter
  • Papaya
  • Nypon
  • Persilja
  • Grönkål
  • Spenat
  • Sötpotatis
  • Mango
  • Lever
  • Ägg
  • Ost
  • Matfett

Exempel på kosttillskott av A-vitamin / betakaroten:

 

Fler kosttillskott av betakaroten hittar du här

 

Källor och Referenser:

(1) Livsmedelsverket om A-vitamin: https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/vitaminer-och-antioxidanter/vitamin-a

(2) Peter Wilhelmsson,Näringsmedicinska uppslagsboken Örtagårdens bokförlag, sidor: 150-162 , ISBN: 91-631-7910-5.

 

Relaterade inlägg:

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close