Passion för hälsa header

 

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Inspirationsbrev!

Få inspiration & hälsotips direkt i mailen!

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

Rabatter & Kampanjer

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Omega-3 (EPA, DHA, Alfa-linolensyra)

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost –

Omega-3 tillhör de fleromättade fettsyrorna och räknas som en essentiell fettsyra, vilket betyder att vi måste få i oss den via kosten. Som kosttillskott finns omega-3 som fiskolja, krillolja, linfröolja och algolja.

Fettsyran omega-3 i kosten och som kosttillskott

Funktion i kroppen av omega-3

Det är i synnerhet tre Omega-3 fettsyror som är av betydelse: alfa-linolensyra, DHA och EPA. Moderfettsyran i omega-3-familjen är alfa-linolensyra. Kroppen kan bilda de två fettsyrorna EPA och DHA från alfa-linolensyra men inte så effektivt, vilket betyder att det är bättre att se till att få i sig alla tre former av Omega-3.

Omega-3 minskar inflammation i kroppen, medan omega-6 ökar inflammation. Därför måste det alltid råda en balans i kroppen mellan de båda för att vi ska må bra och för att kroppen ska fungera optimalt. Det är ingen större risk att man får brist på omega-6 då den finns rikligt i många livsmedel. När det gäller Omega-3 måste man dock se till att äta tillräckligt av de kostkällor som innehåller fettsyran för att inte få brist.

Forskning på senare år har visat att omega-3 fettsyror skyddar mot hjärt-och kärlsjukdomar, förbättrar enzymfunktionerna och hormonfunktionerna, samt spelar en viktig roll för ett friskt tillstånd i hjärnan och nervsystemet. Fettsyran behövs även för en normal synförmåga.

Kända funktioner av omega-3 (Godkända hälsopåståenden av EFSA)

  • DHA bidrar till att bibehålla normal hjärnfunktion.
  • DHA bidrar till att bibehålla normal synförmåga.
  • EPA och DHA bidrar till hjärtats normala funktion.
  • Alfa-linolensyra bidrar till att bibehålla normala kolesterolnivåer i blodet.

Exempel på livsmedel som innehåller omega-3:

  • Fet fisk som lax, makrill, öring, krill, sill, sardiner, fiskleverolja (EPA och DHA)
  • Vissa alger och algolja (EPA och DHA)
  • Linfrön, linfröolja (Alfa-linolensyra)
  • Rapsolja (Alfa-linolensyra)
  • Valnötter, valnötsolja (Alfa-linolensyra)
  • Avokado (Alfa-linolensyra)

 

Exempel på bra kosttillskott av omega-3:

 

Fler kosttillskott hittar du här

 

Relaterade inlägg:

 

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close