Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

Omega-3 (EPA, DHA, Alfa-linolensyra)

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost –

Omega-3 tillhör de fleromättade fettsyrorna och räknas som en essentiell fettsyra, vilket betyder att vi måste få i oss den via kosten. Som kosttillskott finns omega-3 som fiskolja, krillolja, linfröolja och algolja.

Fettsyran omega-3 i kosten och som kosttillskott

Funktion i kroppen av omega-3

Det är i synnerhet tre Omega-3 fettsyror som är av betydelse: alfa-linolensyra, DHA och EPA. Moderfettsyran i omega-3-familjen är alfa-linolensyra. Kroppen kan bilda de två fettsyrorna EPA och DHA från alfa-linolensyra men inte så effektivt, vilket betyder att det är bättre att se till att få i sig alla tre former av Omega-3.

Omega-3 minskar inflammation i kroppen, medan omega-6 ökar inflammation. Därför måste det alltid råda en balans i kroppen mellan de båda för att vi ska må bra och för att kroppen ska fungera optimalt. Det är ingen större risk att man får brist på omega-6 då den finns rikligt i många livsmedel. När det gäller Omega-3 måste man dock se till att äta tillräckligt av de kostkällor som innehåller fettsyran för att inte få brist.

Forskning på senare år har visat att omega-3 fettsyror skyddar mot hjärt-och kärlsjukdomar, förbättrar enzymfunktionerna och hormonfunktionerna, samt spelar en viktig roll för ett friskt tillstånd i hjärnan och nervsystemet. Fettsyran behövs även för en normal synförmåga.

Kända funktioner av omega-3 (Godkända hälsopåståenden av EFSA)

  • DHA bidrar till att bibehålla normal hjärnfunktion.
  • DHA bidrar till att bibehålla normal synförmåga.
  • EPA och DHA bidrar till hjärtats normala funktion.
  • Alfa-linolensyra bidrar till att bibehålla normala kolesterolnivåer i blodet.

Exempel på livsmedel som innehåller omega-3:

  • Fet fisk som lax, makrill, öring, krill, sill, sardiner, fiskleverolja (EPA och DHA)
  • Vissa alger och algolja (EPA och DHA)
  • Linfrön, linfröolja (Alfa-linolensyra)
  • Rapsolja (Alfa-linolensyra)
  • Valnötter, valnötsolja (Alfa-linolensyra)
  • Avokado (Alfa-linolensyra)

 

Exempel på bra kosttillskott av omega-3:

 

Fler kosttillskott hittar du här

 

Relaterade inlägg:

 

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Annons

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close