Bioflavonoider, C-komplex, P-vitamin

Bioflavonoider är ett gemensamt namn på tusentals ämnen som växter producerar för att skydda sig mot insektsangrepp och oxidativa skador från solensstrålar. Bioflavonoider fungerar som antioxidanter och bidrar bland annat till kroppens upptag och användning av C-vitamin. Klicka här för att läsa mer om bioflavonoider
[cf]bioflavonoider[/cf] [cf]holistic[/cf] [cf]Antioxidant synergi[/cf]

Fler produkter hittar du här

Funktion av bioflavonoider i kroppen

Tack vare sina vitaminliknande egenskaper kallades bioflavonoider ursprungligen för P-vitamin, P = permeabilitetsfaktor. Bioflavonoider kallas också flavoner, flavonoler, flavononer citrin, C2-vitamin. Det finns en mängd olika bioflavonoider bl.a. hesperitin, hesperidin (som finns i skalet på citrusfrukter), quercetin, nobiletin, sinensetin, tangeretin, citrin, rutin, narigen, eriodictyol, metoxiflavon, myrecitin och kamemferol. De är vattenlösliga och har hög stabilitet vid tillredning.

Bioflavanoiderna jobbar alltid i samverkan med C-vitamin och förstärker funktionen hos C-vitamin. I kroppen ökar det upptaget av C-vitamin hos njurar, binjurar och lever. Det måste finnas bioflavonoider i kroppen för att C-vitamin ska kunna absorberas och använda adekvat. C-vitamin är en viktig komponent i framställningen av kollagen och utan bioflavonoider skulle detta minska p.g.a. bioflavonoidernas påverkan på aktiviteten hos C-vitamin. Bioflavonoiderna binder koppar och bildar då mycket aktiva kopparflavonoidkelater. Dessa kelater skyddar sedan C-vitaminet i kroppen samt i frukter och grönsaker från oxidation. De ökar också stabiliteten i kapillärkollagenet.

Egenskaper av bioflavonoider:

  • Bioflavonider bidrar till kroppens upptag av C-vitamin.
  • Bioflavonoider binder koppar och bildar mycket aktiva kopparflavonoidkelater och kelaterna skyddar C-vitaminet i kroppen och frukter och grönsaker från oxidation.
  • Bioflavonoider bidrar till stabiliteten i kapillärkollagenet.

Toxicitet: Ingen toxicitet. Bioflavonoider bryts ner och utsöndras lätt.

Exempel på livsmedel som är rika på bioflavonoider:

  • Citrus (vitt innerskinn)
  • Plommon
  • Peppar
  • Aprikos
  • Bovete
  • Papaya
  • Persilja
  • Katrinplommon
  • Blomkål
  • Björnbär
  • Körsbär
  • Nypon
  • Vindruvor
  • Svarta vinbär

Relaterade inlägg:

 

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close