Passion för hälsa header

 

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Inspirationsbrev!

Få inspiration & hälsotips direkt i mailen!

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

Produkttips!

 Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Mangan ( Mn )

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost –

Mangan är ett viktigt spårämne, ett mineral som fungerar som en antioxidant i kroppen och som motverkar att cellerna bryts ner av fria radikaler. Mangan bidrar även till att bibehålla normal benstomme, bindväv och energiomsättning. 

Mineralen mangan i kosten och som kosttillskott

Funktion av mangan i kroppen

En liten mängd mangan behövs för ett flertal livsviktiga enzymer som är verksamma i kroppens energiproduktion, benbildning och omsättningen av glukos, kolhydrater, fett, proteiner och nukleinsyra. Mangan är nödvändigt för skelettillväxt genom bildning av mukopolysackarider som är huvudkomponent vid broskbildning. Mangan är också nödvändigt för produktion av urin, bröstmjölk och könshormoner. En av mineralets främsta uppgift i kroppen är antagligen dessa roll som antioxidant.

Tillväxt och utveckling via syntes av exempelvis sköldkörtelhormon, DNA, RNA och protein är också beroende av mangan. För att vitaminerna B1, B2, biotin, C-vitamin och kolin skall kunna komma till användning i kroppen behöver visa enzymer aktiveras som kräver mangan. Det är även ett mineral som lär bidra till aktiveringen av hormonet oxytocin som b.la får oss att känna lugn och harmoni, och som har en koppling till modersinstinkt och moderskärlek.

Kända funktioner av mangan (Godkända hälsopåståenden av EFSA)

  • Mangan bidrar till att bibehålla normal benstomme.
  • Mangan bidrar till normal bildning av bindväv.
  • Mangan bidrar till normal energiomsättning.
  • Mangan bidrar till att skydda cellerna mot oxidativ stress.

Exempel på livsmedel som innehåller mangan:

  • Nötter
  • Lingon
  • Bovete
  • Oskalade sesamfrön
  • Baljväxter
  • Ris
  • Havregryn
  • Bladgrönsaker

Exempel på kosttillskott av mangan:

 

Fler kosttillskott som innehåller mangan hittar du här

 

Källor och Referenser:

(1) Peter Wilhelmsson,Näringsmedicinska uppslagsboken Örtagårdens bokförlag, ISBN: 91-631-7910-5.

(2) Livsmedelsverket: https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/salt-och-mineraler1/mangan

 

Relaterade inlägg:

 

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close