Passion för hälsa header

 

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Inspirationsbrev!

Få inspiration & hälsotips direkt i mailen!

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

Produkttips!

 Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Cystein, L-cystein

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svenskt kosttillskott – 

L-cystein räknas som en icke-essentiell aminosyra och kan tillverkas i levern av aminosyrorna metionin och serin. Cystein kan i sin tur omvandlas till glutation, taurin och sulfater. I kroppen finns cystein rikligt i huden, håret, samt i insulin och hos flera matsmältningsenzymer.

Funktion av aminosyran cystein

Funktion av cystein i kroppen

Cystein räknas som icke essentiell, men är en viktig svavelbärande aminosyra tillsammans med metionin och taurin. I kroppen kan cystein tillverkas i levern av aminosyrorna metionin och serin. Vid långvarig kronisk sjukdom hindras dock denna process, vilket gör att det då blir essentiellt att få i sig den via kosten.

I kroppen kan l-cystin omvandlas till l-cystein med hjälp av C-vitamin. Cystein i sin tur transporteras genom blodet till levern där det omvandlas till glutation, taurin och sulfater som distribueras av blodet till olika vävnader i kroppen. Vid långvarig fysisk stress omvandlas cystein till glukos.

Cystein är en del av tripeptiden glutation som i sin tur är en del av GTF (glukostoleransfaktorn). GTF frigörs samtidigt som insulin och krävs för att cellerna ska kunna ta upp glukos från blodet. Cystein har även en påverkan på andra näringsämnen. Till exempel hjälper cystein att ta upp zink från maten och behövs för omsättningen av vitamin B6 i kroppen. Dessutom närvarar aminosyran i flera av våra matsmältningsenzymer som behövs för att vi ska kunna smälta maten och ta upp näringen ordentligt. Cystein är en förelöpare till glutation, en kraftfull intracellulär antioxidant. Cystein finns rikligt i till exempel hår och hud och bidrar till att hålla huden slät och smidig. Det är också anledningen varför aminosyran ofta hittas i produkter för att vårda huden och håret inifrån.

Skillnaden mellan cystan och cystein

Skillnaden mellan cystein och cystin kan vara svår att hålla isär. Cystin är en stabilare form av aminosyran, eftersom cystein har ett högt svavelinnehåll. Däremot är upptaget av cystin inte lika bra och den har inte den kraftfulla antioxidantiva effekten som cystein. I kroppen kan cystin bilda cystein vid behov, så länge som det finns tillräckligt med C-vitamin närvarande. Om det inte finns tillräckligt med C-vitamin tillgängligt i kroppen kan cystein oxidera och omvandlas till cystin, vilket kan göra att det bildas stenar (t.ex. gallsten). Det är därför viktigt att man får i sig tillräckligt med C-vitamin för att kvarhålla cysteinet i sin ursprungliga form för att minska risken för stenbildning.

Exempel på livsmedel som innehåller cystein:

  • Yoghurt
  • Äggula
  • Paprika
  • Baljväxter
  • Vitlök
  • Lök
  • Sesamfrö
  • Pumpakärnor
  • Broccoli
  • Avokado
  • Brysselkål
  • Havre
  • Vetegroddar

 

Exempel på kosttillskott med Cystein

 

Fler kosttillskott hittar du här

 

Relaterade inlägg:

 

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close