Passion för hälsa header

 

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Inspirationsbrev!

Få inspiration & hälsotips direkt i mailen!

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

Produkttips!

 Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

B1-vitamin – Tiamin

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost –

Vitamin B1 även kallat tiamin är en vattenlöslig vitamin, vilket betyder att vi måste få i oss den dagligen för att inte få brist. Det är en viktig koenzym som stödjer kroppens energiproduktion och ämnesomsättning av kolhydrater och protein. Vitamin B1 bidrar även till normal psykologisk funktion, nervsystemets funktion och hjärtfunktionen.

Betydelsen av vitamin b1, tiamin för kropp och hälsa

Central funktion av vitamin B1, tiamin

Vitamin B1 bidrar till att upprätthålla normal funktion av hjärnan och det centrala nervsystemet. Vitaminet har även betydelse för vår psykologiska funktion, för att vår uppfattningsförmåga och inlärningsförmåga ska fungera normalt. Tiamin bidrar också till normal hjärtfunktion och pulsådrornas spänningstillstånd (1) (2).

Brist på vitamin B1

Personer som ligger i riskzonen för att få brist på vitamin B1, är framför allt alkoholister, eftersom de har ett ökat behov av B1-vitamin, samtidigt som de har sämre förmåga att tillgodogöra sig vitaminet.
 Svår brist kan leda till sjukdomen beri-beri (1) (2). Vid stress förbrukar kroppen mer utav samtliga B-vitaminer, vilket betyder att man då bör se efter sitt intag av B-vitaminer extra noga (1).

Toxicitet:

Det finns inga exempel på toxicitet, överskott utsöndras med urinen (1).

Kända funktioner av vitamin B1, tiamin (Godkända hälsopåståenden av EFSA)

  • Vitamin B1, tiamin bidrar till normal energiomsättning.
  • Vitamin B1, tiamin bidrar till normal psykologisk funktion.
  • Vitamin B1, tiamin bidrar till nervsystemets normala funktion.
  • Vitamin B1, tiamin bidrar till normal hjärtfunktion.

Exempel på livsmedel rika på B1-vitamin:

  • Linfrö
  • Vetegroddar
  • Solroskärnor
  • Bönor
  • Sparris
  • Ärtor
  • Spannmål
  • Fläskkött
  • Inälvsmat

Exempel på kosttillskott av B1-vitamin:

 

Fler kosttillskott av vitamin B1 hittar du här

 

Källor och Referenser:

(1) Peter Wilhelmsson,Näringsmedicinska uppslagsboken Örtagårdens bokförlag, sidor: 163-167 , ISBN: 91-631-7910-5.

(2) Livsmedelsverket – https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/vitaminer-och-antioxidanter/tiamin

 

Relaterade inlägg:

 

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close