Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

Citrullin, L-citrullin

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svenskt kosttillskott – 

Citrullin är en icke-essentiell aminosyra och ett förstadium till kväveoxid, vilket är anledningen till varför aminosyran ofta ingår i pre-workout produkter (PWO) för att öka muskelpumpen och uthålligheten vid både högintensiv träning och styrketräning.

Funktion i kroppen av aminosyra citrullin

Funktion av citrullin i kroppen

Citrullin räknas som en icke essentiell aminosyra (NEAA). I kroppen ingår citrullin i förbränningsprocessen som kallas citronsyracykeln, som är en del av förloppet för att omvandla maten vi äter till energi cellerna. I citronsyracykeln omvandlas citrullin till aminosyran arginin (1).

Citrullin hjälper även till att avlägsna mjölksyra och ammoniak som är restprodukter som bildas vid träning. Citrullin driver på ATP-produktionen (energi) och ger ökad produktion av kväveoxid (NOx), som vidgar blodkärlen och gör att musklerna får gott om syre under längre tid, vilket gör att man kan köra hårdare och längre (2). Tillskott av citrullin är bäst att ta på tom mage, eftersom fast föda både försämrar upptaget och gör det långsammare, vilket påverkar effekten av citrullinet negativt.

Exempel på livsmedel som innehåller citrullin:

  • Vattenmelon
  • Mörk choklad
  • Vitlök
  • Lök
  • Nötter
  • Baljväxter
  • Fisk
  • Kött

 

Exempel på kosttillskott med citrullin:

 

Fler kosttillskott hittar du här

 

Källor och Referenser:

(1) Peter Wilhelmsson, Näringsmedicinska uppslagsboken Örtagårdens bokförlag, ISBN: 91-631-7910-5.

(2) Citrulline malate enhances athletic anaerobic performance and relieves muscle soreness. – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20386132

 

Relaterade inlägg:

 

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close