K-vitamin – Fyllokinon

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost –

K-vitamin är ett fettlösligt vitamin som har fått sitt namn K efter koagulation. Vitaminet är nämligen nödvändigt för att koaguleringsfaktorer ska kunna bildas i blodet. K-vitamin är även inblandat i en rad andra kroppsfunktioner, där det bland annat tillsammans med D-vitamin bidrar till en normal benstomme.

Betydelse av K-vitamin för hälsan

Funktion av K-vitamin i kroppen

K-vitamin förekommer i många livsmedel och formen k2 kan även bildas av bakterier i mag-tarmkanalen, vilket täcker en del av behovet. K-vitamin behövs för att blodet ska kunna koagulera sig och tillsammans med D-vitamin så bidrar K-vitamin till en normal benstomme. Medan D-vitaminet hjälper kroppen att ta upp kalcium från tarmen, så är det sedan K-vitamin som ser till att kalciumet kommer dit där det behövs, främst till skelettet, tänderna och i depåer för välfungerande muskelsammandragningar. Vid brist på K-vitamin finns det därför risk för att kalcium blir kvar i artärerna och bildar plack eller att det lagras i våra mjukdelar som leder och muskler, vilket kan ge upphov till värk.

Det finns flera former av K-vitamin, men de viktigaste är fyllokinon (K1), menakinon (K2) och menadion (K3). K3 omvandlas till K2 i kroppen. K1 bildas i växter och K2 bildas som sagt av bakterier i mag-tarmkanalen. Av fyllokinon så tas bara cirka 5-15 % upp i kroppen, 
medan från menakinon tas nästan allt upp.

Personer som behandlas med blodförtunnande läkemedel som till exempel Waran, får ofta rådet att begränsa konsumtionen av livsmedel som är rika på K-vitamin eftersom det påverkar blodkoagulationen. Så om du intar ett blodförtunnande läkemedel, bör du rådgöra med din läkare innan du intar kosttillskott av K-vitamin (2).

Kända funktioner av K-vitamin i kroppen (Godkända hälsopåståenden av EFSA)

  • K-vitamin bidrar till normal blodkoagulation.
  • K-vitamin bidrar till att bibehålla normal benstomme.

Livsmedel som innehåller K-vitamin är t.ex:


  • Broccoli
  • Brysselkål
  • Gröna bladgrönsaker
  • Kål
  • Tofu
  • Natto (och andra fermenterade livsmedel)
  • Jordgubbar
  • Alger

Exempel på bra kosttillskott av K-vitamin:

 

Fler kosttillskott av K-vitamin hittar du här

 

Källor och Referenser:

(1) Peter Wilhelmsson, Näringsmedicinska uppslagsboken, Örtagårdens bokförlag, ISBN: 91-631-7910-5.

(2) Livsmedelsverket – hhttps://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/vitaminer-och-antioxidanter/k-vitamin/

 

Relaterade inlägg:

 

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Instagram

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close