Passion för hälsa header

 

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Inspirationsbrev!

Få inspiration & hälsotips direkt i mailen!

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

Produkttips!

 Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

E-vitamin – Alfa-tokoferol

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till svensk hälsokost –

E-vitamin är ett samlings namn på flera tokoferoler och den mest aktiva är alfa-tokoferol. Tokoferolernas konsistens är en trögflytande olja som är olöslig i vatten men löslig i fett. E-vitamin är en antioxidant och dess främsta uppgift är att motverka härskning av fett och bidrar till att skydda kroppens celler.

E-vitamin för hälsan och huden

Funktion av E-vitamin i kroppen

E-vitamin räknas som en viktig antioxidant som bland annat förhindrar att de fleromättade fettsyrorna som bygger upp membranen i kroppen bryts ner. På så sätt skyddar E-vitamin våra vävnader. E-vitamin har även betydelse för de röda blodkropparnas stabilitet och syreförsörjning. E-vitamin har också betydelse för huden. Bra för torr och åldrande hud, torra eksem och läkning av både nya och gamla ärr.

Brist på E-vitamin

Brist på E-vitamin kan uppstå hos personer med kroniskt nedsatt absorption av fett. Det kan i vissa fall även förekomma hos för tidigt födda barn.

Kända funktioner av E-vitamin (Godkända hälsopåståenden av EFSA):

  • E-vitamin bidrar till att skydda cellerna mot oxidativ stress.
  • Betydelse för de röda blodkropparnas stabilitet och syreförsörjning.

Exempel på Livsmedel rika på E-vitamin:

  • Nötter
  • Frön
  • Vegetabiliska oljor
  • Vetegroddar
  • Gröna bladväxter
  • Avokado
  • Fullkornsprodukter
  • Ägg

Exempel på kosttillskott av E-vitamin:

 

Fler tillskott av E-vitamin hittar du här

 

Utvärtes bruk av E-vitamin:

  • E-vitamin kan med fördel användas på rynkor, hudbristningar och hud som förlorat sin elasticitet.
  • Man kan även använda E-vitamin utvärtes på torra eksem, torr hud och läkning av både nya och gamla ärr.
  • På skadad hud som uppkommit vid användning av kortison.

(Använd en e-vitaminrik olja eller ta en kosttillskottskapsel av E-vitamin och smörj in huden med innehållet.)

 

Källor och Referenser:

(1) Peter Wilhelmsson, Näringsmedicinska uppslagsboken, Örtagårdens bokförlag, ISBN: 91-631-7910-5.

(2) Livsmedelsverket – https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/vitaminer-och-antioxidanter/vitamin-e

 

Relaterade inlägg:

 

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close