Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

E-vitamin – Alfa-tokoferol

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till svensk hälsokost –

E-vitamin är ett samlings namn på flera tokoferoler och den mest aktiva är alfa-tokoferol. Tokoferolernas konsistens är en trögflytande olja som är olöslig i vatten men löslig i fett. E-vitamin är en antioxidant och dess främsta uppgift är att motverka härskning av fett och bidrar till att skydda kroppens celler.

E-vitamin för hälsan och huden

Funktion av E-vitamin i kroppen

E-vitamin räknas som en viktig antioxidant som bland annat förhindrar att de fleromättade fettsyrorna som bygger upp membranen i kroppen bryts ner. På så sätt skyddar E-vitamin våra vävnader. E-vitamin har även betydelse för de röda blodkropparnas stabilitet och syreförsörjning. E-vitamin har också betydelse för huden. Bra för torr och åldrande hud, torra eksem och läkning av både nya och gamla ärr.

Brist på E-vitamin

Brist på E-vitamin kan uppstå hos personer med kroniskt nedsatt absorption av fett. Det kan i vissa fall även förekomma hos för tidigt födda barn.

Kända funktioner av E-vitamin (Godkända hälsopåståenden av EFSA):

  • E-vitamin bidrar till att skydda cellerna mot oxidativ stress.
  • Betydelse för de röda blodkropparnas stabilitet och syreförsörjning.

Exempel på Livsmedel rika på E-vitamin:

  • Nötter
  • Frön
  • Vegetabiliska oljor
  • Vetegroddar
  • Gröna bladväxter
  • Avokado
  • Fullkornsprodukter
  • Ägg

Exempel på kosttillskott av E-vitamin:

 

Fler tillskott av E-vitamin hittar du här

 

Utvärtes bruk av E-vitamin:

  • E-vitamin kan med fördel användas på rynkor, hudbristningar och hud som förlorat sin elasticitet.
  • Man kan även använda E-vitamin utvärtes på torra eksem, torr hud och läkning av både nya och gamla ärr.
  • På skadad hud som uppkommit vid användning av kortison.

(Använd en e-vitaminrik olja eller ta en kosttillskottskapsel av E-vitamin och smörj in huden med innehållet.)

 

Källor och Referenser:

(1) Peter Wilhelmsson, Näringsmedicinska uppslagsboken, Örtagårdens bokförlag, ISBN: 91-631-7910-5.

(2) Livsmedelsverket – https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/vitaminer-och-antioxidanter/vitamin-e

 

Relaterade inlägg:

 

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close