Teanin, L-teanin

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost –

Teanin är en aminosyra som inte ingår i protein, men som har visats kunna påverka vår sinnesstämning. Bland annat har aminosyran förmågan att göra så vi känner oss avslappnade, lugna och harmoniska. I sin tur kan det bidra till minskad stress och reducera känslor som oro, rädsla och nervositet. Teanin finns rikligt i grönt te och tillskott av grönt te-extrakt är därför en bra källa för l-teanin. 

Aminosyran Tetanin som kosttillskott och för hälsan

Funktion av teanin i kroppen

Teanin fungerar som ett derivat av glutamin och i kroppen har aminosyran betydelse för tillverkning av GABA som är den främsta hämmande neurotransmittorn (1). Teanin kan tränga igenom blod-hjärnbarriären, där den stimulerar produktionen av alpha-vågor, vilket påverkar vår sinnesstämning. Ökad produktion av alpha-vågor får oss att känna oss lugna och avslappnade, främjar den kognitiva förmågan och bidrar till att man känner sig mer harmonisk (2). Det kan därför vara värt att prova vid stress, när man har svårt att slappna av och varva ner eller lider av oro, rädsla, nervositet eller sömnproblem.

Grönt te innehåller även EGCG som står för “Epigallocatechin gallate”, som är ett av teets många katekiner. Det finns studier (3) som visar att EGCG (och eventuellt andra ämnen i grönt te) hjälper till med fettförbränningen genom att förhindra nedbrytningen av adrenalin och noradrenalin i kroppen, samt eventuellt ökar mitokondriernas energiförbrukning och leverns fettomsättning.

Exempel på livsmedel som innehåller teanin:

  • Grönt te
  • Svampen brunsopp

 

Exempel på kosttillskott med Teanin:

 

Fler kosttillskott hittar du här

 

Källor och Referenser:

(1) Peter Wilhelmsson,Näringsmedicinska uppslagsboken Örtagårdens bokförlag, sidor 480-481: , ISBN: 91-631-7910-5.

(2) Journal of Medicinal Food Volume 14, Issue 4, Pages 334-343“A Combination of Green Tea Extract and l-Theanine Improves Memory and Attention in Subjects with Mild Cognitive Impairment: A Double-Blind Placebo-Controlled Study”
Authors: S-K. Park, I-C. Jung, W.K. Lee, Y.S. Lee, H.K. Park, H.J. Go, et al.

(3) Eur J Clin Nutr. 2010 juli, 64 (7) :704-13.

 

Relaterade inlägg:

 

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close