Passion för hälsa header

 

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Inspirationsbrev!

Få inspiration & hälsotips direkt i mailen!

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

Produkttips!

 Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Inositol ( IP6 )

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost –

Inositol är en polyalkohol som brukar räknas till B-vitaminerna som vitamin B8, även om det egentligen inte är ett vitamin. Inositol finns som kosttillskott, förekommer ofta i sporttillskott, dietprodukter och B-komplex.

Inositol i kosten och som kosttillskott

Funktion i kroppen av inositol

Inositol som även kallas IP6 är liksom kolin en medlem i B-vitamingruppen. Det är en del av det vitaminliknande ämnet lecitin som förekommer i alla våra celler och vitala organ som hjärta och hjärna. Inositol hjälper även till att bygga upp cellmembran, bidrar till en normal cellfunktion samt har en roll i cellernas signalering.

Inositol medverkar vid syntesen av RNA i cellerna och av biotin i tarmen. Det behövs för omsättning av fetter och bidrar till normala kolesterolnivåer. Genom bildningen av lecitin, bidrar det till omsättningen av kolesterol, där det livsnödvändiga HDL-kolesterolet höjs medan det skadliga LDL-kolesterolet sänks. Inositol åstadkommer en avspänning i nervsystemet och stödjer normal hud- och tarmfunktion. Ämnet är också nödvändigt för syntes av lecitin i levern. En kost med alltför stort intag av coca cola, kaffe och kakao hämmar inositolet.

Exempel på livsmedel som innehåller inositol:

  • Gröna grönsaker
  • Citrusfrukt
  • Nötter
  • Gryn
  • Råris
  • Bönor
  • Äggula
  • Lecitinolja

Exempel på kosttillskott med Inositol:

 

Fler produkter hittar du här

 

Relaterade inlägg:

 

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close