Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

Inositol ( IP6 )

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost –

Inositol är en polyalkohol som brukar räknas till B-vitaminerna som vitamin B8, även om det egentligen inte är ett vitamin. Inositol finns som kosttillskott, förekommer ofta i sporttillskott, dietprodukter och B-komplex.

Inositol i kosten och som kosttillskott

Funktion i kroppen av inositol

Inositol som även kallas IP6 är liksom kolin en medlem i B-vitamingruppen. Det är en del av det vitaminliknande ämnet lecitin som förekommer i alla våra celler och vitala organ som hjärta och hjärna. Inositol hjälper även till att bygga upp cellmembran, bidrar till en normal cellfunktion samt har en roll i cellernas signalering.

Inositol medverkar vid syntesen av RNA i cellerna och av biotin i tarmen. Det behövs för omsättning av fetter och bidrar till normala kolesterolnivåer. Genom bildningen av lecitin, bidrar det till omsättningen av kolesterol, där det livsnödvändiga HDL-kolesterolet höjs medan det skadliga LDL-kolesterolet sänks. Inositol åstadkommer en avspänning i nervsystemet och stödjer normal hud- och tarmfunktion. Ämnet är också nödvändigt för syntes av lecitin i levern. En kost med alltför stort intag av coca cola, kaffe och kakao hämmar inositolet.

Exempel på livsmedel som innehåller inositol:

  • Gröna grönsaker
  • Citrusfrukt
  • Nötter
  • Gryn
  • Råris
  • Bönor
  • Äggula
  • Lecitinolja

Exempel på kosttillskott med Inositol:

 

Fler produkter hittar du här

 

Relaterade inlägg:

 

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Annons

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close