Treonin, L-treonin

Treonin är essentiell och tillhör en av de 20 aminosyror som utgör byggstenar i protein. Som tillskott intas den oftast i kombination med andra aminosyror i EAA-tillskott eller aminosyrakomplex. Klicka här för att läsa mer om treonin
[cf]eaa wnt[/cf] [cf]eaa better you[/cf] [cf]aminosyrakomplex aldrig vila[/cf]

Fler kosttillskott hittar du här

Aminosyran treonin

Funktion av treonin i kroppen

Treonin är en essentiell aminosyra, vilket betyder att vi behöver få i oss den via kosten. Den högsta koncentrationen av treonin finns i hjärtat, centrala nervsystemet, musklerna. Aminosyran är en förlöpare till aminosyrorna serin och glycin. L-treonin har betydelse för en välfungerande matsmältning, mag-tarmfunktion samt tillverkning av elastin, kollagen och tandemalj.

Eftersom L-treonin finns rikligt i det centrala nervsystemet anses den vara viktig för den mentala hälsan och brist kan leda till neurologisk dysfunktion. Vid depression, förändrad personlighet och extremt dåligt immunsystem bör treoninnivåerna undersökas hos läkare.

Exempel på livsmedel som innehåller treonin

  • Baljväxter
  • Sesamfrön
  • Spannmål
  • Kött
  • Ägg
  • Ost
  • Kalkon
  • Nötter

 

[cf]Källor[/cf]

 

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close