Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

Selen ( Se )

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost – 

Selen är ett icke-metalliskt grundämne, ett mineral och en antioxidant. Selen ingår bland annat i enzymer som skyddar cellerna mot oxidation, deltar i immunologiska försvarsmekanismer och bidrar till normal sköldkörtelfunktion. 

Mineralen selen i kosten och som kosttillskott

Funktion av selen i kroppen

Selen är ett grundämne som finns i jorden, men i Sverige är marken selenfattig och vegetabilier odlade i Sverige har därför låga halter. Selen spelar en roll för en rad viktiga funktioner i kroppen. Det är en mineral som ingår i enzym som skyddar cellerna mot oxidation, samverkar med E-vitamin och deltar i immunsystemet. Selen bidrar även till att bibehålla friskt hår och naglar, nödvändigt för normal spermatogenes och bidrar till normal sköldkörtelfunktion.

Brist på selen

Selenbrist kan öka risken för hjärt-och kärlsjukdom. Allvarlig brist på selen kan till exempel leda till hjärtmuskelförändringar som Keshans sjukdom (hjärtmuskeldegeneration). Det finns studier som indikerar att en otillräcklig selenstatus är förknippad med ökad risk för vissa cancerformer. (2)

Kända funktioner av selen (Godkända hälsopåståenden av EFSA)

  • Selen bidrar till normal sköldkörtelfunktion.
  • Selen bidrar till att bibehålla normalt hår.
  • Selen bidrar till att bibehålla normala naglar.
  • Selen bidrar till att skydda cellerna mot oxidativ stress.
  • Selen bidrar till immunsystemets normala funktion.
  • Selen bidrar till normal spermatogenes.

Exempel på livsmedel som innehåller selen

  • Paranötter
  • Gröna linser
  • Fisk
  • Inälvsmat
  • Mjölk
  • Ost
  • Ägg

Exempel på kosttillskott med selen:

 

Fler kosttillskott av selen hittar du här

 

Källor och Referenser:

(1) Peter Wilhelmsson,Näringsmedicinska uppslagsboken Örtagårdens bokförlag, ISBN: 91-631-7910-5.

(2) Livsmedelsverket: https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/salt-och-mineraler1/selen

 

Relaterade inlägg:

 

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Annons

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close