B9 vitamin – Folsyra

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost –

Folsyra även kallat vitamin B9 är en vattenlöslig vitamin. Den finns i olika former, vilka kallas för folater eftersom de alla har folsyraaktivitet. Folsyra är bland annat nödvändigt för cellernas ämnesomsättning och för bildning av röda blodkroppar. Brist kan ge blodbrist (anemi). Att få i sig tillräckligt med folsyra viktigt för alla, men speciellt för gravida och de kvinnor som planerar att bli med barn. 

Vitamin B9, Folat i kosten och som kosttillskott

Funktion i kroppen av folsyra, vitamin B9

Eftersom folsyra krävs för syntes av DNA och RNA kan brist påverka hela kroppen. Brist på folsyra märks tidigt i benmärgen där celldelningen sker snabbt och blodbrist uppstår. Folsyra bidrar även till att skydda DNA mot cellförändringar.

Alla kvinnor som kan tänkas bli gravida rekommenderas att ta tillskott eftersom folsyra behövs för att fostret ska utvecklas normalt under graviditeten. Om du har låga halter folsyra i blodet när du blir gravid löper du ökad risk att få komplikationer. Tillräckligt av folsyra har också visat sig minska risken för fosterskador, eftersom det behövs för fostrets utveckling och mammans blodbildning. Folsyra bidrar även till bättre bröstmjölksbildning. Vidare har folsyra betydelse för normal aminosyrasyntes, immunsystemets funktion och bidrar till att minska trötthet och utmattning.

Brist på folsyra

Brist på folsyra ger blodbrist (anemi) eftersom kroppen inte kan tillverka röda blodkroppar på rätt sätt utan folsyra.

Kända funktioner av vitamin B9, folsyra (Godkända hälsopåståenden av EFSA):

  • Vitamin B9, Folat bidrar till vävnadstillväxt hos gravida.
  • Vitamin B9, Folat bidrar till normal blodbildning.
  • Vitamin B9, Folat bidrar till normal aminosyrasyntes.
  • Vitamin B9, Folat bidrar till normal psykologisk funktion.
  • Vitamin B9, Folat bidrar till normal homocysteinomsättning.
  • Vitamin B9, Folat har en roll i celldelningsprocessen.
  • Vitamin B9, Folatt bidrar till immunsystemets normala funktion.
  • Vitamin B9, Folat bidrar till att minska trötthet och utmattning.

Livsmedel som är rika på folsyra:

  • Lever
  • Mörkgröna bladgrönsaker
  • Kål
  • Bönor
  • Kikärtor
  • Linser
  • Frukt
  • Bär
  • Fullkornsprodukter
  • Yoghurt

Exempel på bra kosttillskott med folsyra:

 

Fler kosttillskott med folsyra hittar du här

 

Källor och Referenser:

(1) Peter Wilhelmsson, Näringsmedicinska uppslagsboken Örtagårdens bokförlag, ISBN: 91-631-7910-5.

(2) Livsmedelsverket – https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/vitaminer-och-antioxidanter/folat

 

Relaterade inlägg:

 

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Instagram

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close