Passion för hälsa

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Rabatter & Kampanjer

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning. 

Se mer här

B7 vitamin – Biotin

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost – 

Vitamin B7, biotin som även kallas för vitamin B8 eller vitamin H är en vattenlöslig vitamin. I kroppen stödjer vitaminet bland annat en normal energiomsättning och har betydelse för våra slemhinnor, friskt hår och hud. 

B7 vitamin, Biotin i kosten och som kosttillskott

Funktion av biotin,vitamin B7 i kroppen

I ett välfungerande tarmsystem och vid en bra tarmflora kan kroppen till viss del själv tillverka vitamin B7. Vitaminet bidrar till en normal omsättning av fett, protein och B-vitaminer. Det är nödvändigt för omvandlingen av aminosyror i levern till glukos, energiutvinning av fettsyror via citronsyracykeln och för fettsyrasyntesen. Biotin fungerar som en coenzym vid flera ämnesomsättningsreaktioner. Vidare bidrar biotin till nervsystemets funktion och till en normal psykologisk funktion. Vitaminet har även betydelse för våra slemhinnor, friskt hår och hud.

Kända funktioner av vitamin B7, Biotin (Godkända hälsopåståenden av EFSA)

  • Vitamin B7, Biotin bidrar till normal energiomsättning.
  • Vitamin B7, Biotin bidrar till nervsystemets normala funktion.
  • Vitamin B7, Biotin bidrar till normal omsättning av makronäringsämnen.
  • Vitamin B7, Biotin bidrar till normal psykologisk funktion.
  • Vitamin B7, Biotin bidrar till att bibehålla normalt hår.
  • Vitamin B7, Biotin bidrar till att bibehålla normala slemhinnor.
  • Vitamin B7, Biotin bidrar till att bibehålla normal hud.

Livsmedel som är rika på biotin:

  • Lever
  • Äggula
  • Havregryn
  • Vetegryn
  • Biotin bildas också av våra tarmbakterier men hur stor del detta är av det totala behovet är oklart

Exempel på bra kosttillskott med biotin:

 

Fler kosttillskott med B7-vitamin hittar du här

 

Källor och Referenser:

(1) Peter Wilhelmsson,Näringsmedicinska uppslagsboken Örtagårdens bokförlag, ISBN: 91-631-7910-5.

(2) Livsmedelsverket – https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/vitaminer-och-antioxidanter/biotin

 

Relaterade inlägg:

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close